وزیر خارجه ترکیه به هشدار آمریکا درباره پیامد احتمالی حمله آنکارا به عفرین واکنش نشان داد

همزمان با درخواست جیمر متیس وزیر دفاع آمریکا از ترکیه برای «خویشتن‌داری» در حمله به منطقه کردنشین عَفرین در شمال سوریه، مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه به واشینگتن هشدار داد که نیروهای ترکیه قرار است در شهر منبج نیز عملیاتی انجام دهند.

آمریکا برای مقابله با نفوذ گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه به شبه‌نظامیان کُرد «یگان‌های مدافع خلق» متکی است و عملیات ترکیه برای سرکوبی این نیرو، وضعیت مناسبات بین آمریکا و ترکیه پیچیده کرده است.

ایالات متحده نیروهای نظامی خود را نیز در منبج مستقر کرده‌ و به‌طور جداگانه شبه نظامیان کرد را در آنجا آموزش داده‌است. آمریکا همچنین به این شبه‌نظامیان در مبارزه با گروه حکومت اسلامی (داعش) اسلحه تحویل داده‌است. در همین حال، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه دربارهٔ عملیات نظامی ترکیه در عفرین، بدون محکومیت این اقدام یا صدور بیانیه‌ای پایان یافت.

ترکیه از روز شنبه، عملیاتی را به نام «شاخه زیتون» با هدف ریشه‌کن‌سازی شبه‌نظامیان «یگانهای مدافع خلق» در ناحیه عفرین آغاز کرده‌است. به گفته ترکیه، این گروه با حزب کارگران کردستان ترکیه رابطه‌ای نزدیک دارد و هر دو «از گروه‌های تروریستی» محسوب می شوند.