لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

نشست شورای امنیت بدون تصمیمی درباره عملیات ترکیه در عفرین پایان یافت


شورای امنیت سازمان ملل متحد (عکس از آرشیو)
شورای امنیت سازمان ملل متحد (عکس از آرشیو)

نشست شورای امنیت سازمان ملل در دوشنبه دوم بهمن درباره عملیات نظامی ترکیه در «عفرین» در شمال شرقی سوریه بدون محکومیت این اقدام یا صدور بیانیه ای پایان یافت.

به گزارش آسوشیتدپرس، این نشست به پیشنهاد فرانسه تشکیل شده بود تا به بررسی عملیات «شاخه زیتون» ترکیه در مناطق تحت کنترل نیروهای کرد سوریه در عفرین بپردازد.

این گزارش می افزاید، نشست شورای امنیت بدون صدور بیانیه ای پایان یافت.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه تاکید کرده است که عملیات نظامی تا بیرون راندان نیروهای یگان مدافع خلق از عفرین ادامه خواهد داشت.

ترکیه گروه «یگان‌های مدافع خلق» را تشکیلاتی تروریستی می‌داند که به گفته آن وابسته به حزب کارگران کردستان، پ‌کاکا، است. این در حالی است که واشینگتن چنین عقیده‌ای ندارد و اقدام به آموزش و تسلیح یگان‌های مدافع خلق برای مقابله با گروه حکومت اسلامی، داعش، کرده است.

فرانسوا دولاتر، سفیر فرانسه در سازمان ملل پس از برگزاری این نشست پشت درهای بسته گفت: البته این نشست بخشی از مذاکرات جاری بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ او اضافه کرد: دعوت به خویشتنداری موضوعی بود که همه درباره آن اشتراک نظر داشتند. فرانسه مساله امنیت ترکیه و مرزهایش را مد نظر دارد.

این در حالی است که یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه گفته است، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در این نشست شرکت نکرد.

برخی از دیپلمات های غربی ابراز نگرانی کرده اند که عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه ممکن است باعث شود که تمرکز اقدامات علیه گروه حکومت اسلامی، داعش از بین برود.

فرانسوا دولاتر همچنین گفته است: الویت اول حفظ اتحاد نیروهای ائتلاف علیه گروه های تروریستی و به ویژه داعش است.

در همین زمینه، سخنگوی کاخ سفید نیز خواستار خویشتنداری ترکیه در عفرین سوریه شد، و هشدار داد که عملیات نظامی آنکارا خطر تشدید بحران انسانی در این منطقه را بالا خواهد برد و ثبات آن را برهم می‌زند.

سارا سندرز به خبرنگاران گفت: «ما خواهان این هستیم که ترکیه در اقدامات و رویکرد نظامی‌اش خویشتنداری به خرج دهد، اطمینان دهد که حملات آن از نظر جغرافیایی و زمانی محدود خواهد بود، امدادرسانی ادامه می‌باید و از بروز تلفات انسانی جلوگیری می‌شود».

تخمین زده می‌شود که بین هشت تا ۱۰ هزار شبه‌نظامی کرد در منطقه عفرین حضور داشته باشند.

ایران و حکومت سوریه این حمله را محکوم کرده و از ترکیه خواسته‌اند تا هرچه سریع‌تر نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

با استفاده از گزارش های آسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG