لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۵۵

آغاز حملات توپخانه‌ای ترکیه به «یگان‌های مدافع خلق» در سوریه


تانک ارتش ترکیه در ریحانلی در مرز سوریه
تانک ارتش ترکیه در ریحانلی در مرز سوریه

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد حملات توپخانه‌ای آن کشور علیه یگان‌های مدافع خلق در شهر عفرین سوریه آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه، هدف از این حملات را بیرون راندن یگان‌های مدافع خلق از شهر و منطقه عَفرین عنوان کرده است.

ترکیه یگان‌های مدافع خلق را شاخه‌ای از پ‌‌کاکا می‌داند و آن را گروه «تروریستی» اعلام کرده است.

آمریکا اما در جریان مبارزه خود با گروه حکومت اسلامی (داعش) در سوریه، روابط نزدیکی با یگان‌های مدافع خلق برقرار کرد.

پس از اینکه آمریکا اعلام کرد این کشور ۳۰ هزار نیرو را در مناطق کردنشین سوریه آموزش می‌دهد، ترکیه نسبت به انجام عملیاتی همه‌جانبه علیه یگان‌های مدافع خلق هشدار داد.

نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه، روز جمعه ۲۹ دی به شبکه خبر ترکیه گفت: «عملیات عفرین انجام خواهد شد... همه مواضع ترور در شمال سوریه از بین خواهد رفت.»

خبرگزاری دولتی آناتولی ترکیه گزارش داده ارتش این کشور چندین نقطه در عفرین را هدف قرار داد‌ه‌ تا به گفته این خبرگزاری از شکل‌گیری «دالان ترور» جلوگیری کند.

به گزارش آناتولی توپخانه ارتش در استان مرزی ختای، مواضع یگان‌های مدافع خلق در عفرین را دست‌کم ۱۰ بار زیر آتش‌ گرفته است.

رسانه‌های ترکیه گزارش کرده‌‌اند ۲۰ اتوبوس‌ نظامی ارتش، شورشیان سوری مورد حمایت ترکیه را به داخل خاک سوریه انتقال داده‌اند.

وزیر دفاع ترکیه گفت با حملات توپخانه‌ای، عملیات عفرین عملا آغاز شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه هنگام نیروی زمینی ترکیه وارد خاک سوریه می‌شود، گفت: «شاید فردا یا امشب. اما این عملیات انجام خواهد شد.»

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به تشکیل یک نیروی ۳۰ هزار نفری مورد حمایت آمریکا در سوریه، آن را «ارتش ترور» خواند.

وزارت دفاع آمریکا گفته که قصدی برای تشکیل یک «ارتش» ندارد و این نیروها برای مقابله با داعش و حفظ ثبات منطقه هستند. ترکیه با این حال پاسخ پنتاگون را قانع‌کننده ندانسته است.

به خاطر حضور نیروی‌های روسیه در خاک سوریه، ترکیه برای عملیات سراسری علیه یگان‌های مدافع خلق به جلب رضایت مسکو نیاز دارد.

در تحولی دیگر خلوصی آکار فرمانده ارتش و حقان قیدان رئیس سازمان اطلاعات ترکیه در دیداری اعلام نشده، روز پنجشنبه به مسکو سفر کردند.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه. ح.ر.
XS
SM
MD
LG