وزارت خارجه ایران، لایحه پالرمو را بی ارتباط با «نهضت‌های آزادیبخش» خواند

وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اعتراض اصولگرایان به تصویب «لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با جرائم سازمان یافته ملی -- پالرمو»، اعلام کرد که این لایحه ارتباطی با «نهضت‌های آزادیبخش» ندارد.

شماری از چهره‌های اصولگرا به دلیل آنچه «محدودیت در حمایت ایران از گروه‌هایی چون حزب الله لبنان» می خوانند، به این لایحه که روز چهارم بهمن تصویب شد، اعتراض کردند.

وزارت امورخارجه ایران، روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه ای، اعلام کرد که الحاق ایران به این کنوانسیون در طول ۱۷ سال گذشته با وسواس از سوی نهادهای جمهوری اسلامی ایران مورد بررسی قرار گرفته است.

بنا به اعلام این وزارتخانه، کنوانسیون پالرمو در ارتباط با مواد مخدر، قاچاق انسان، قاچاق مهاجران غیرقانونی و قاچاق اموال و آثار فرهنگی است و ارتباطی با جرائم تروریستی، تامین مالی تروریسم و دیگر جرائم با ماهیت سیاسی ندارد.

جمهوری اسلامی ایران از گروه‌هایی چون حزب‌الله لبنان و حماس و جهاد اسلامی در فلسطین با عنوان نهضت‌های آزادیبخش و گروه‌های مقاومت نام می برد. اما این گروه ها در شماری از کشورها مانند آمریکا و اعضای اتحادیه اروپا به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته می‌شوند.

برخی از نمایندگان مجلس و چهره‌های اصولگرا با اشاره به اینکه آمریکا، حزب‌الله لبنان را به عنوان گروه تروریستی و حامل مواد مخدر می‌شناسد، از تاثیر الحاق ایران به این کنوانسیون بر محکوم شناخته شدن حزب‌الله ابراز نگرانی کرده‌اند.