دادگاه فدرال آمریکا، مشاور سابق دفتر نمایندگی ایران را به سه ماه زندان محکوم کرد

یک دادگاه فدرال آمریکا در نیویورک، روز جمعه، احمد شیخ زاده، مشاور اسبق دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل را به جرم ارائه اظهارنامه مالیاتی نادرست و همکاری در نقض تحریم‌های آمریکا به سه ماه حبس محکوم کرد.

به گزارش رویترز، در دادخواست دادستانی آمده بود که وی روابط تجاری خود با ایران را به وزارت خزانه داری آمریکا اطلاع نداده و مقررات مربوط به کنترل و اعمال محدودیت بر روابط اقتصادی بین دو کشور را نقض کرده است.

احمد شیخ زاده، ۶۱ ساله، روز جمعه، در دادگاه گفت که بازپرسان برای به دست آوردن اطلاعات درباره نمایندگی ایران در سازمان ملل، وی را تحت فشار قرار داده اند. وی در آذرماه سال گذشته اتهام ارائه اظهارنامه مالیاتی نادرست و نقض تحریم‌های علیه ایران را پذیرفته بود.

دادستان‌ها در تیرماه سال جاری نیز گفته بودند که احمدشیخ‌زاده مقدمات دیدار یک دانشمند هسته‌ای مستقر در آمریکا را با حسن روحانی، و محمدجواد ظریف، فراهم کرده است. وی اتهام‌های مطرح شده دادستانی را رد می‌کند.

به گفته دادستانی آمریکا، احمد شیخ زاده از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ مجموع در آمد خود را کمتر از میزان واقعی به اداره مالیات آمریکا اعلام کرده بود.