ده‌ها هزار تن در اسلواکی به یاد روزنامه‌نگار مقتول در این کشور راهپیمایی کردند

یک هفته پس از قتل یک روزنامه‌نگار تحقیقی در اسلواکی، هفت مظنون اولیه که بازداشت شده بودند روز شنبه آزاد شدند و همزمان تظاهراتی با شرکت دهها هزار تن در این کشور برگزار شد.

جسد یان کوسیاک، روزنامه‌نگار ۲۷ ساله‌ای که در حال تحقیق بر روی موضوع فساد مالی بود، یکشنبه گذشته به همراه دوست دخترش، مارتینا کوسنیروا، در روستایی در نزدیکی براتیسلاوا، پایتخت اسلواکی، یافت شد.

روز پنج‌شنبه در پی قتل این روزنامه‌نگار هفت تن که اکثر آنها بازرگان‌های ایتالیایی یا مرتبط با آنها هستند، بازداشت شدند. با این حال به گزارش رویترز پلیس اسلواکی، روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد با پایان یافتن مهلت ۴۸ ساعته «بازداشت موقت» و بازپرسی اولیه از مظنونان، تمامی آنها آزاد شدند.

آخرین مقاله تحقیقی یان کوسیاک به موضوع ارتباط احتمالی بین مافیای ایتالیا و شماری از سرمایه‌داران اسلواکی می‌پرداخت و به برخی سیاستمداران این کشور نیز اشاره داشت.

قتل این روزنامه‌نگار تحقیقی، اسلواکی را در یک هفته اخیر در شوک فرو برده و هزاران تن با حضور در برابر محل زندگی یان کوسیاک، به یاد او و نامزدش شمع روشن کردند. روز جمعه هم راه‌پیمایی‌های متعددی با حضور ده‌ها هزار تن در شهرهای مختلف اسلواکی برگزار شد. به گفته برگزارکنندگان، شمار کسانی که در راه‌پیمایی براتیسلاوا، پایتخت این کشور، حضور داشتند به حدود ۲۵ هزار تن می‌رسید.