بیش از ۱۹ هزار نفر از مظونین به عضویت در داعش در زندانهای عراق هستند

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی اختصاصی از زندانی بودن بیش از ۱۹ هزار نفر از مظنونین به عضویت در گروه موسوم به خلافت اسلامی و دیگر گروه‌های تندرو در عراق خبر داده است. این گزارش با استناد به گفته‌های دو مقام امنیتی عراق و فهرستی از نام‌های حدود ۳۰ هزار زندانی تهیه شده است.

بازداشتی‌ها در زندان‌های متعلق به پلیس ، اطلاعات ارتش ، نیروهای کرد و وزارت کشور عراق نگهداری می شوند. در این گزارش گفته شده که بیش از سه هزار نفر از زندانیان به اتهام عضویت در داعش و دیگر گروه‌های شبه نظامی محاکمه و به اعدام محکوم شده اند.

در پنج سال گذشته نزدیک به ۹ هزار نفر هم به اتهام دست داشتن و یا ارتباط با عملیات خرابکارانه در عراق محاکمه و محکوم شده اند.

سازمان ملل نسبت به روند محاکمه و صدور و اجرای حکم اعدام به مقامات عراقی هشدار داده است. در پنج سال گذشته ۲۵۰ حکم اعدام اجرا شده که صد مورد آن در سال گذشته به اجرا درآمده است.

صلیب سرخ جهانی هم درباره بازداشت‌های گسترده ، شکنجه و شرایط زندان‌ها به دولت عراق هشدار داده و گفته است این بازداشت‌ها ممکن است به جذب نیروهای جدیدی به گروه‌های افراطی منجر شود. مقامات عراقی تا کنون تعداد دقیق زندانیان آن کشور را اعلام نکرده اند.