همسر نازنین زاغری می‌گوید مقام‌های قضایی ایران گفته‌اند مشکل اصلی، بدهی بریتانیا به ایران است

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری می‌گوید مقام‌های قضایی ایران در پیام‌هایی به او گفته‌اند که علت اصلی زندانی‌ شدن همسرش، بدهی بریتانیا به ایران است.

آقای رتکلیف در مصاحبه با رادیو فردا، همزمان با دومین سالگرد زندانی شدن نازنین زاغری گفت که هر دو طرف ایران و بریتانیا همواره این مساله را تکذیب کرده‌اند، اما پیام‌های پشت‌پرده حاکی است که بدهی مالی، اختلاف نظر اصلی است.

به گفته آقای رتکلیف، در پیام‌هایی که از دفتر دادستانی و همچنین قاضی پرونده به او رسیده تاکید شده که مساله اصلی بدهی دولت بریتانیاست.

این بدهی به دلیل یک معامله تسلیحاتی به مبلغ ۴۰۰ میلیون پوند است که پیش از انقلاب میان تهران و لندن امضا شد. بعد از اینکه تهران این پول را پرداخت ، در ایران انقلاب شد و تسلیحات هرگز به ایران تحویل داده نشد.

پیشتر برخی روزنامه‌های انگلیسی خبر داده بودند که دولت بریتانیا پذیرفته است که این مبلغ را پس بدهد. اما آقای رتکلیف به رادیو فردا گفت که دو طرف بر سر میزان سود این مبلغ در چهار دهه گذشته به توافق نرسیده‌اند.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی- بریتانیایی است که دوسال پیش برای دیدار با پدر و مادرش به ایران سفر کرد و از آن زمان زندانی شده است.