وزیر خارجه ایران می گوید خروج آمریکا از برجام پیامدهای «ناخوشایندی» خواهد داشت

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران می گوید خروج آمریکا از برجام پیامدهای به گفته او «بسیار ناخوشایند» برای واشینگتن خواهد داشت. آقای ظریف که برای شرکت در کنفرانس بین المللی صلح پایدار به نیویورک رفته است بار دیگر تاکید کرد که در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران گزینه های مختلفی پیش روی خود دارد.

عباس عراقچی ، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز روز پنجشنبه در دیدار با وزیر خارجه نروژ گفت هرگونه تلاش برای ربط دادن برجام با موضوعهای دیگر ناشی از رویکردهای غلط است و وضعیت منطقه را بسیار پیچیده تر می کند.

دولت دونالد ترامپ و شماری از کشورهای اروپایی برنامه موشکهای بالیستیک ایران و نقش آن در منطقه را از مهمترین مسائل مورد اختلاف با ایران می دانند. آمریکا در عین حال خواهان اصلاح بندهایی از توافق هسته ای برای اطمینان از عدم دسترسی ایران به سلاح هسته ای در آینده است. ایران برنامه موشکی خود را غیر قابل مذاکره اعلام کرده و می گوید تولید انواع موشکهای بالیستیک تنها جنبه دفاعی دارد.

در روزهای اخیر رفت و آمدهای دیپلماتیک در آمریکا و اروپا برای رایزنی درباره حفظ برجام شدت گرفته است. بعد از سفر اخیر معاون وزیر خارجه آمریکا به اروپا، هفته آینده رهبران آلمان و فرانسه به واشینگتن می‌روند. عباس عراقچی نیز در هفته جاری با مقامات ارشد چندین کشور اروپایی دیدار و گفتگو کرد.