انتقال رسمی سفارت آمریکا به بیت‌المقدس یا اورشلیم، واکنش منفی ایران، ترکیه و اتحادیه عرب را در پی داشت

همزمان با روز انتقال رسمی سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس یا اورشلیم، بار دیگر مقام‌های عالی‌رتبه ایران، ترکیه و اتحادیه عرب این تصمیم دولت آمریکا را نکوهش کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رجب‌ طیب اردغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این اقدام واشنگتن گفت که آمریکا با این کار «حق و عدالت» را نادیده گرفته است.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی، رئیس‌ مجلس ایران نیز گفت که اقدام آمریکا برای انتقال سفارت و همچنین خروج از برجام بی‌پاسخ نمی‌ماند. آقای لاریجانی توضیح بیشتری درباره پاسخ احتمالی ایران بیان نکرد.

همچنین اتحادیه عرب – سازمان بین‌المللی متشکل از ۲۲ کشور عربی – اعلام کرد که برای بررسی این اقدام که آن را «غیرقانونی» توصیف کرده، نشستی اضطراری در روز چهارشنبه برگزار خواهد کرد.

وضعیت شهر بیت‌المقدس یا اورشلیم یکی از مهم‌ترین مسایل اختلاف‌برانگیز میان اسرائیل و فلسطین است. فلسطینی‌ها می‌گویند که بیت‌القدس شرقی، پایتخت کشور آنهاست و در مقابل اسرائیلی‌ها هم این شهر را «پایتخت ابدی» کشور خود می‌خوانند. سازمان ملل متحد اما این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت نمی‌شناسد.