عملیات ارتش یمن علیه شبه‌نظامیان حوثی در بندر حدیده آغاز شد

عملیات ارتش یمن با حمایت هوائی و زمینی گروه ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه شورشیان حوثی برای بازپس گرفتن بندر حدیده در دریای سرخ از صبح چهارشنبه آغاز شده است.

عبدربه منصور هادی، رئیس دولتِ در تبعید یمن، در بیانیه‌ای اعلام کرده که یمن تمامی راه‌های صلح‌آمیز و سیاسی برای بیرون راندن حوثی‌ها از حدیده را آزموده و دیگر راهی نمانده است.

رسانه‌های شبه‌نظامیان حوثی نیز با تایید آغاز این حملات، از هدف گرفتن یک کشتی ائتلاف خبر داده‌اند که به گفته آنها حامل سلاح بوده و قصد نزدیک شدن به بندر حدیده را داشته است. ائتلاف عربی هنوز این خبر را تایید یا تکذیب نکرده است.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران سال‌هاست که کنترل بندر حدیده را در اختیار دارند. این بندر منبعی مهم برای تامین مایحتاج غذایی یمن است که پس از سال‌ها جنگ در آستانه قحطی قرار دارد.
در روزهای گذشته دبیرکل سازمان ملل متحد از مذاکرات جدی برای جلوگیری از حمله نیروهای هم‌پیمان با عربستان به بندر حُدِیده خبر داده بود. سازمان ملل هشدار داده که حمله به این بندر یا محاصره آن می‌تواند به قیمت جان صدها هزار نفر از ساکنان حدیده تمام شود. جنگ داخلی سه ساله در یمن تاکنون بیش از ده هزار کشته و دو میلیون آواره برجای گذاشته است.