وزیر خارجه ایران فهرستی از مطالبات تهران از واشینگتن را اعلام کرد

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه در پاسخ به شروط ۱۲ گانه مایک پمپئو همتای آمریکایی‌اش در قبال ایران ، فهرستی از مطالبات تهران از واشینگتن را منتشر کرد . آقای ظریف در نوشته ای که در نسخه های فارسی و انگلیسی منتشر شده تاکید کرده است کشوری که به گفته وی توافق هسته‌ای مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا می‌گذارد نباید انتظار مذاکره مجدد با ایران را داشته باشد . آقای ظریف با ارائه مطالبات۱۵ گانه ایران ،‌ از دولت آمریکا خواسته است به آنچه اشتباهات گذشته واشینگتن خوانده است اعتراف کند.

پایان دادن به بدعهدی در برجام و رفع خسارات های مربوط به نقض آن ، احترام به استقلال و حق حاکمیت ایران ، پایان دادن به آنچه سیاست تجاوزکارانه اقتصادی علیه مردم ایران خوانده شده و نیز توقف حمایت واشینگتن از اسراییل و وفای به عهد در مناسبات بین المللی از جمله مطالباتی هستند که محمد جواد ظریف از طرف آمریکایی خود مطالبه کرده است .

مایک پمپئو ۳۱ اردیبهشت ماه فهرستی از ۱۲ خواسته واشنگتن از ایران را ارائه کرد و گفت اگر حکومت ایران به این خواسته‌ها تن دهد، نه تنها تحریم‌ها لغو خواهند شد، بلکه آمریکا به رشد و مدرن کردن اقتصاد ایران کمک خواهد کرد.

اعلام تمامی جنبه‌های نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته، توقف کامل غنی‌سازی اورانیوم، دسترسی بی‌قید و شرط بازرسان آژانس به بازدید از پایگاههای سراسر ایران، توقف برنامه توسعه موشک‌های بالستیک، آزادی شهروندان دوتابعیتی زندانی در ایران، توقف حمایت از گروههای حماس، حزب‌الله لبنان و جهاد اسلامی، عدم مداخله در امور عراق، یمن وسوریه، عدم حمایت از طالبان، عدم حمایت سپاه قدس از گروههای شبه‌نظامی و پایان دادن به تهدید اسرائیل، عربستان و امارات، خواسته‌هایی بودند که از سوی وزیر خارجه آمریکا مطرح شدند