در آستانه انتخابات ترکیه رجب طیب اردوغان و رقیب اصلی او مُحَرَّم اینجه آخرین تلاش‌های انتخاباتی خود را پشت سر می گذارنند

در آستانه انتخابات همزمان ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه در روز یکشنبه ،رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه که رقابتی تنگاتنگ را انتظار می کشد، آخرین روزهای کارزار انتخاباتی خود را به تبلیغ در محله‌های فقیرنشین استانبول اختصاص داد.

آقای اردوغان دو ماه پیش اعلام کرد که انتخابات یک سال زودتر از موعد در روز یکشنبه برگزار خواهد شد.ساعت ۱۸ شنبه به وقت محلی آخرین فرصت تبلیغات است.

ترکیه در حال تغییر دادن نظام پارلمانی به نظام ریاستی است که در آن رئیس‌جمهوری از اختیارات بیشتری برخودار است. بنا بر تازه ترین نظرسنجی ها ممکن است با دومرحله‌ای شدن انتخابات ریاست جمهوری حزب حاکم «عدالت و توسعه» بعد از ۱۶ سال اکثریت پارلمانی خود را از دست بدهد. در آن صورت دور دوم انتخابات در روز ۸ ژوئیه برابر با ۱۷ تیر برگزار خواهد شد.

رقیب اصلی رجب طیب اردوغان احتمالا محرم اینجه نامزد «حزب جمهوریخواه خلق» حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه خواهد بود. آقای اینجه وعده داده است که آنچه را او «حکومت فردی اردوغان» نامیده است، پایان دهد.

در این انتخابات صلاح‌الدین دمیرتاش (یکی از فعالان کرد ترکیه که زندانی است) نامزد «حزب دموکراتیک خلق‌ها»ست که از کردهای ترکیه حمایت می کند.