چهلمین سالگرد «درهای باز» در چین

شی جین‌پینگ در مراسم روز سه‌شنبه

رئیس‌جمهوری چین در چهلمین سالگرد «درهای باز» و اصلاحات اقتصادی چین سخنرانی کرده و بر «توسعه اقتصاد دولتی» و «هدایت» توسعه بخش‌های غیردولتی تاکید کرده‌است.

۴۰ سال پیش دنگ شیائوپینگ که عملا رهبری چین را در دست داشت، سیاست‌های موسوم به درهای باز را کلید زد؛ سیاست‌هایی که به تغییرات گسترده‌ای در اقتصاد آن کشور انجامید.

طی چهار دهه گذشته چین به دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان تبدیل شده و بنا بر داده‌های بانک جهانی آمار کسانی که زیر خط فقر زندگی می‌کردند، از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۲ از ۸۸ درصد به ۶.۵ درصد کاهش یافته است. اما از نظر سیاسی چین همچنان تحت کنترل یک حزب و اعضای ارشد آن اداره می‌شود.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، روز سه‌شنبه ۲۷ آذر در مراسم دولتی اصلاحات اقتصادی گفته «ما توسعه اقتصاد دولتی را پیش خواهیم برد، همان‌طور که توسعه اقتصاد غیردولتی را نیز هدایت خواهیم کرد».

آقای شی می‌گوید درهای باز به پیشرفت می‌انجامد و بستن آن‌ها چین را عقب خواهد راند.

او در بخشی دیگر از سخنرانی خود گفته هیچ‌کس نمی‌تواند مسیر اقتصادی خود را به چین «دیکته کند». شی افزوده «پرچم سوسیالیسم همواره بر فراز سرزمین چین افراشته خواهد بود».

رهبر چین هرچند از اصلاحات بیشتر سخن گفته، اما جزئیات چندانی در مورد آن ارائه نکرده‌است: «ما قطعا باید دست به اصلاح آنچه باید و می‌تواند عوض شود بزنیم، و آن‌چه نباید و نمی‌شود را قطعا نباید اصلاح کنیم».

سخنرانی رئیس‌جمهوری چین در حالی‌ست که همچنان انتقادهای گسترده‌ای از پکن در مورد نحوه و میزان دسترسی شرکت‌های خارجی به بازارهای آن می‌شود. بسیاری از طرف‌های خارجی در داد و ستد با جمهوری خلق، خواستار بهبود دسترسی شرکت‌های غیرچینی به بازار آن هستند.

همزمان ایالات متحده و چین نیز در آستانه یک «جنگ تجاری» قرار گرفته‌اند که البته فعلا در «آتش‌بسی ۹۰ روزه» به‌سر می‌برد و مذاکراتی میان دو طرف در جریان است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که شدیدا از سیاست‌های اقتصادی چین انتقاد کرده، می‌گوید کشورش در برابر چین بین ۳۷۵ میلیارد تا ۵۰۴ میلیارد دلار کسری تجاری دارد که ناشی از تجارت «غیرمنصفانه» پکن با آمریکا است. اما مقام‌های چین این انتقاد را رد کرده و می‌گویند سیاست‌های اقتصادی دولت ترامپ به نظام تجارت جهانی «لطمه جدی» می‌زند.