درفشان: وکلای مورد اعتماد قوه قضائیه حق الوکاله نجومی می‌گیرند

یک وکیل دادگستری می‌گوید، وکلای «مورد اعتماد قوه قضائیه» حق الوکاله «نجومی می‌گیرند» و برای وکالت معترضان دی ماه ۹۶، تفاضای حداقل ۱۰۰ میلیون تومان حق الوکاله کرده بودند.

پیام درفشان در مصاحبه با اعتماد آنلاین گفت که تنها برخی از دادگاه‌ها وکالت دیگر وکلا برای متهمان اعتراضات دی ماه را پذیرفته و برخی دادگاه‌ها اعلام کرده بودند، تنها وکلای فهرست اعلام شده از سوی قوه قضائیه می‌توانند وکالت این افراد را بر عهده بگیرند.

وی تاکید کرد که اعلام این فهرست برای برخی از وکلا ایجاد «رانت و فساد» کرده است.

به گفته این وکیل دادگستری، به عنوان نمونه مسئول دفتر یکی از شعب دادگاه‌های محاکم اقتصادی به او گفته که یکی از وکلای این فهرست برای ارائه لایحه دفاعیه ۲۰۰ میلیون پول دریافت کرده است.

آقای درفشان با اشاره به اینکه تنها وکلای این فهرست می توانند وکالت متهمان محاکم اقتصادی را به عهده بگیرند، افزود که آنان «حق الوکاله نجومی می‌گیرند».

اعلام فهرست وکلای «مورد اعتماد» قوه قضائیه برای پرونده‌های سیاسی و امنیتی بر اساس تبصره ماده ۴۸ قانون جدید آیین دادرسی کیفری انجام شده است.

بر اساس این قانون در «جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور… در مرحله تحقیق مقدماتی، طرفین دعوی وکیل یا وکلای خود را از میان وکلای رسمی دادگستری که مورد تأیید رئیس قوه قضائیه باشند انتخاب می‌کنند».

این ماده انتقاد تعدادی از وکلا را به دنبال داشت و برخی وکلا اعلام کردند که قوه قضائیه این قانون را «به دادگاه‌های بدوی، دادگاه انقلاب و حتی دادگاه‌های تجدیدنظر تعمیم داده» و به برخی وکلا اعلام کرده که «مطلقاً حق پذیرش وکالت» در پرونده‌های سیاسی و امنیتی را ندارند.