درخواست رسمی بریتانیا از رهبر میانمار برای رسیدگی به وضعیت خبرنگاران رویترز

ساعتی پس از رد شدن درخواست فرجام‌خواهی دو خبرنگار رویترز در میانمار، وزیر خارجه بریتانیا رسما از رهبر این کشور خواست به وضعیت این خبرنگاران رسیدگی کند.

دو خبرنگار خبرگزاری رویترز در ماه سپتامبر گذشته در پی گزارش و تحقیق درباره اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار به هفت سال زندان محکوم شدند.

روز جمعه دادگاه درخواست آنها برای تجدید نظر در این حکم را رسما رد کرد.

در پی انتشار این حکم، جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، از خانم آنگ سان سوچی که عملا رهبری میانمار را بر عهده دارد خواست تا با توجه به سابقه حقوق بشری خود به وضعیت این دو خبرنگار توجه ویژه داشته باشد.

خانم سوچی پیش از وقوع تحولات و اصلاحات در کشور میانمار سال‌ها در حبس خانگی به سر می‌برد و به‌واسطه مبارزات و همین سابقه حقوق بشری خود جایزه صلح نوبل را نیز از آن خود کرد.

اما او در یک سال گذشته به دلیل سکوت طولانی و «بی‌توجهی» به وضعیت وخیم اقلیت مسلمانان میانمار مورد انتقاد بسیار و سخت قرار گرفته است.

وزیر خارجه بریتانیا که روز جمعه با رادیو بی‌بی‌سی مصاحبه می‌کرد با اشاره به سوابق آنگ سان سوچی، ضمن ابراز نگرانی بسیار در مورد پرونده خبرنگاران رویترز خطاب به رهبر میانمار گفت که او قاعدتا باید «علاقه‌ای شخصی به آینده این دو خبرنگار شجاع» نشان دهد.