واکنش ظریف به خروج آمریکا از پیمان تسلیحاتی با روسیه

محمد جواد ظریف

وزیر خارجه ایران در واکنش به خروج آمریکا از پیمان تسلیحات هسته‌ای با روسیه نوشت که «هر توافقی با دولت آمریکا ارزش جوهرش را ندارد».

محمد جواد ظریف در توئیتر خود نوشت: «مشکل فقط برجام و ایران نیست، به نظر می‌رسد این دار و دسته نسبت به هرچه امضای آمریکا زیر آن باشد آلرژی دارد».

آقای ظریف خروج آمریکا از این پیمان را نشانه آن دانست که «هر توافقی با دولت آمریکا ارزش جوهرش را ندارد؛ حتی اگر آن را کنگره تصویب کرده باشد».

مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز جمعه گفته است، ایالات متحده فردا تعهداتش را در چارچوب پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) تعلیق می‌کند و در صورتی که روسیه به نقض این پیمان پایان ندهد در شش ماه آینده به طور رسمی از این پیمان خارج خواهد شد.

واشینگتن ماه گذشته اعلام کرد که از پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) خارج می‌شود زیرا روسیه با استقرار سامانه‌های موشکی مختلف توافق سال ۱۹۸۷ را نقض کرده است.

کرملین ضمن رد اتهام نقض این پیمان، با انتقاد از این تصمیم آمریکا نسبت به شروع یک مسابقه تسلیحاتی جدید هشدار داده است.

پیش از این جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگو با مقامات روس از ایران و چین به عنوان یکی از دلایل تصمیم ایالات متحده به خروج از پیمان اتمی‌اش با روسیه یاد کرده بود.