واکنش قاسمی به سخنان وزیر خارجه امارات درباره «مداخله ایران در منطقه»

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌های وزیر خارجه امارات متحده عربی درباره مداخله جمهوری اسلامی در منطقه را «ادعاهای تکراری» و «بی‌پایه و اساس» خواند.

بهرام قاسمی گفت: «به این مقام اماراتی توصیه می‌کنم به وضعیت یمن و فاجعه انسانی این کشور که با تجاوز نظامی امارات و چند کشور دیگر ایجاد شده است نگاه کند و متوجه معنا و مفهوم واقعی دخالت کشور متبوعش در امور دیگر کشورهای اسلامی و آثار زیان‌بار انسانی و مادی تجاوز به یمن بشود».

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات، روز جمعه در افتتاحیه نشست شورای وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، از ایران خواسته بود که در سیاست‌های خود بازنگری کرده و «مداخله در امور کشورهای دیگر و حمایت از طرف‌هایی را که موجب تشدید بحران‌ها در منطقه می‌شوند» متوقف کند.

امارات از جمله کشورهای عضو ائتلاف علیه شیعیان شورشی حوثی یمن به رهبری عربستان سعودی است و در مقابل ایران از این گروه حمایت می‌کند.

ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا تاکید دارد که حمایت‌های ایران حوثی‌ها را قادر به حمله به باب المندب و اهدافی در عمق خاک عربستان سعودی و امارات متحده عربی کرده است؛ بخشی از این حملات با موشک و شماری نیز با پهپادها صورت گرفته است.

طرف‌های درگیر در جنگ یمن در ماه گذشته با میانجی‌گری سازمان ملل در کنفرانس صلح سوئد بر سر آتش‌بس در حدیده توافق کردند.

با این حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ۷ اسفند، گفته بود که کار خروج نیروها از بندر حدیده به کندی پیش می‌رود.