سفر «قریب‌الوقوع» هیات اروپایی به ایران برای گفت‌‌وگو درباره اینس‌تکس

جرمی هانت، هایکو ماس و ژان لو دریان، وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه در بخارست و اعلام ایجاد اینس‌تکس

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت در آینده نزدیک هیاتی از اروپا که مسئولیت اینس‌تکس را بر عهده دارد برای دیدار با مقامات ایران به تهران می‌رود.

سه کشور اروپایی ۱۱ بهمن از ایجاد سازوکار ویژه مالی برای تجارت با ایران تحت نام «اینس‌تکس» خبر دادند.

جرمی هانت، هایکو ماس و ژان لو دریان، وزیران خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه در بخارست اعلام کردند که این سازوکار برای حفظ تجارت با ایران ثبت رسمی شده است.

در بیانیه این وزیران تاکید شده که «اینس‌تکس از تجارت مشروع اتحادیه اروپا با ایران حمایت می‌کند، و تمرکز آن هم عمدتا روی بخش‌هایی است که برای مردم ایران بسیار حیاتی هستند، از قبیل دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی».

همزمان با اعلام سفر قریب‌الوقوع این هیات به ایران، پایگاه خبری رهبر جمهوری اسلامی اظهارات ۸ ماه پیش وی در مورد کانال مالی اروپا را باز نشر کرده است.

در بازنشر اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای آمده است: «من به آقای رئیس‌جمهور هم گفتم که اینها همان نوامبری را که از اوّل گفتند، همان را دارند دنبال می‌کنند -که تا نوامبر ادامه بدهند- بعد که همه چیز تثبیت شد و تحریم‌ها جا افتاد، بعد یک چیزکی مثلاً بدهند یا ندهند. دنبال این هستند و این، خباثت اینها است. »

مقام‌های وزارت خارجه ایران ابراز امیدواری کرده‌اند که اینس‌تکس تنها کالاهای ضروری را در بر نگیرد و به دیگر اقلام نیز سرایت کند. یکی از موانع اجرای کامل این توافق به گفته این مقام‌ها قانون نشدن لوایح مبارزه پولشویی و تامین مالی تروریسم است که در مجمع تشخیص و شورای نگهبان به بن‌بست خورده است.