جلیلی: ریشه ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی داخلی است

سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران،

سعید جلیلی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی ایران، از مقامات دولتی که به گفته او، مشکلات اقتصادی را به الحاق ایران به کنوانسیون‌های بین المللی و تحریم ها «گره می‌زنند» انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سعید جلیلی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه گفت که برخی «مشکلات را به موضوعات سیاسی و تحریم و تصویب کنوانسیون‌ها گره می‌زنند».

وی اضافه کرد: «اکثر صاحب‌نظرات و فعالان اقتصادی معتقدند ۸۰درصد مشکلات داخلی است و اگر بیمه‌، گمرک و ... حل شود مشکلات را پشت سر می‌گذاریم».

آقای جلیلی همچنین ضمن انتقاد از سخنان مقامات دولت مبنی بر اینکه به طرف غربی «بهانه بیش‌تر داده نشود» افزود که «اگر ما فکر کنیم به امید کسان دیگری می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم اشتباه است».

خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه تهران باعث کم‌ارزش شدن پول ملی و ورشکستگی بسیاری از صنایع ایران طی ماه‌های گذشته شده و مردم حتی مدتی با نایاب شدن پوشک بچه روبه‌رو شده بودند.

همچنین همزمان با افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ در هفته‌های گذشته، گزارش‌هایی درباره تشکیل صف‌های طولانی برای خرید گوشت دولتی و همچنین درگیری در برخی از این صف‌ها منتشر شده است.

از بین چهار لایحه‌ای که دولت حسن روحانی برای تأمین استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف ارائه کرده، دو لایحه موسوم به «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» چالش‌برانگیز شده و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری درباره آنها را چندین بار به تعویق انداخته است.