اوکراین «پروازهای برنامه‌ریزی نشده» به روسیه را ممنوع کرد

دمیتری مِدودف (نفر اول از چپ) نخست‌وزیر روسیه، در دیدار با یوری بویکو (نفر وسط) و ویکتور مِدودچوک.

اوکراین پس از سفر دو سیاستمدار مخالف دولت این کشور به مسکو تمامی پروازهای برنامه‌ریزی نشده به روسیه را ممنوع کرد.

آرسن آواکوف، وزير دفاع اوکراين، روز چهارشنبه گفت یوری بویکو از نامزدهای مقام ریاست‌جمهوری و ویکتور مدودچوک از مقامات حزب «زندگی» ماه گذشته با استفاده از ابهام در قوانین اوکراین مستقیما به مسکو پرواز کرده‌اند.

آقای آواکوف گفت پروازهای برنامه‌ریزی شده برای کارکنان نهادهای بین‌المللی مثل سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان ملل متحد و یا صلیب سرخ مشمول این ممنوعیت نمی‌شوند.

ولودومیر هرویسمن نخست‌وزیر اوکراین نیز گفت: «تا زمانی که روسیه به سیاست‌های تعرضی خود پایان ندهد و به یک دولت متمدن تبدبل نشود این ممنوعیت‌ها ادامه خواهد داشت».

یوری لوتسنکو دادستان کل اوکراین گفت در مورد «عبور غیرقانونی این دو سیاستمدار مخالف دولت از مرز» پرونده‌ای تشکیل خواهد شد.

این دو سیاستمدار روز ۲۲ مارس (دوم فروردین) به روسیه پرواز کرده و در مسکو با دمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه، و الکسی میلر، مدیر عامل گازپروم، شرکت بزرگ انرژی ملاقات و در مورد راه‌های احیای مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور گفت‌وگو کرده‌اند.

به خاطر الحاق ناحیه کریمه به خاک روسیه و حمایت مسکو از شورشیان شرق اوکراین پروازهای مستقیم بین دو کشور از اکتبر ۲۰۱۵ متوقف شده است.