چهار حزب و سازمان جمهوریخواه خواستار خروج شبه‌نظامیان خارجی از ایران شدند

ورود نیروهای حشدالشعبی به غرب ایران

چهار حزب و سازمان جمهوریخواه ایرانی حضور گروه‌های شبه‌نظامی مانند حشد الشعبی در کشور را محکوم کردند و خواستار خروج این نیروها از ایران شدند.

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، جبهه ملی ایران (سازمان‌های خارج از کشور)، همبستگی جمهوری‌خواهان ایران و حزب چپ ایران (فداییان خلق) چهار تشکلی هستند که در بیانیه خود هدف از حضور نیروهای حشد الشعبی، جنبش النحبا و گردان فاطمیون در ایران را «سیاسی» دانسته‌اند و نه به خاطر «مسائل انسانی» و کمک به سیل‌زدگان.

این بیانیه از نیروهای یادشده به عنوان گروه‌های چریکی نام برده که «در سوابق رفتاری آنها اتهاماتی چون ارتکاب جنایت جنگی وجود دارد» و می‌گوید که حضور آنها در ایران «برای تقویت موقعیت داخلی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی» صورت گرفته اما این امر «منافع ملی ایران را تهدید کرده» است.

این بیانیه می‌افزاید: «در شرایطی که جمهوری اسلامی امکان مشارکت موثر و داوطلبانه‌ مردم ایران، شخصیت‌های ورزشی و فرهنگی و نیروهای جامعه مدنی را محدود ساخته و حتی برخی از امدادگران را به دلایل واهی بازداشت کرده و در مسیر خدمت رسانی جامعه‌محور برخی از گروه های خیریه و امدادی سنگ اندازی می‌کند، چه جای دعوت از گروه‌هایی است که نه تجربه و نه قابلیت خاصی در کمک رسانی دارند!»

حضور شبه‌نظامیان خارجی از جمله حشد الشعبی در دو استان خوزستان و لرستان با موجی از انتقادات در ایران روبه‌رو شده است. فرماندهان این نیروها می‌گویند که برای کمک به سیلزدگان به ایران آمده‌اند. این در حالی است که حتی برخی از نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی از چگونگی ورود این نیروها به کشور و وضعیت استقرار آنها ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.