روحانی: باید از امکانات برجام در برابر متخلفین استفاده کنیم

حسن روحانی روز چهارشنبه در حضور آیت‌الله خامنه‌ای سخنرانی می‌کرد

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز چهارشنبه در مراسمی در حضور رهبر جمهوری اسلامی ماندن ایران در توافق اتمی موسوم به برجام را «صبر راهبردی» توصیف کرده و بر استفاده از «امکانات» این توافق تاکید کرد.

به گفته آقای روحانی، ایران از زمان خروج آمریکا از برجام «صبر راهبردی» پیشه کرده و اکنون «اگر از تعهدات خود در برجام بکاهیم هیچ کس نمی‌تواند ما را ملامت کند».

او در عین حال تاکید کرد: «اما باید از امکانات این توافق‌نامه در برابر متخلفین استفاده کنیم.»

به نظر می‌رسد مقصود او از «متخلفین» ایالات متحده باشد که در اردیبهشت‌ماه سال گذشته رسما از برجام خارج شد.

یک سال بعد در سالگرد این اقدام دولت ترامپ، ایران در روز ۱۸ اردیبهشت سال جاری رسما خروج خود از «برخی» تعهداتش ذیل قرارداد اتمی را اعلام کرد. حسن روحانی در عین حال تاکید کرد که «راه امروز ما راه جنگ نیست، راه دیپلماسی است».

در واکنش به این اقدام تهران، واشینگتن اعلام کرد که تحریم‌های بیشتری در انتظار ایران است و اتحادیه اروپا هم خبر داد که ضرب‌الاجل ایران در مورد برجام را نمی‌پذیرد.

حسن روحانی روز چهارشنبه در حضور آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کرد: «اگر آنها مسئولیت‌های خود را برعهده گرفته و در برابر قانون سرتسلیم فرود آورده و خسارت‌هایی که وارد کرده‌اند را جبران کنند، آن وقت شاید شرایط دیگری را برای حل مشکلات پیش رو ببینند، وگرنه با تغییر لحن و سخن کاری از پیش نخواهند برد.»

آقای روحانی پیشتر هم در مورد مذاکره با کسانی که «دشمن» توصیف کرده گفته بود: «اگر با احترام کامل و در چارچوب مقررات بین‌المللی کنار میز مذاکره بنشیند، ما اهل منطق و مذاکره‌ایم. نه این که فرمان مذاکره صادر کند؛ در آن صورت ما تابع نخواهیم بود.»

رهبر جمهوری اسلامی در چندین سخنرانی خود مذاکره تهران و واشینگتن را غیرممکن جلوه داده، از جمله در روز سه‌شنبه که سخنان اخیر رئیس‌ جمهوری آمریکا درباره رهبران حکومت ایران را «رندانه» و با هدف «تطمیع» تهران دانست و هشدار داد که «آمریکایی‌ها نزدیک نشوند».