نسخه‌های ایرانی بدل تلگرام تعطیل شد

سه روز پس از آن‌که دادستان کل ایران گفت فضای مجازی کشور از تیرماه امسال شاهد «تحول بزرگ» خواهد بود، اکنون مدیران «تلگرام طلایی» و «هاتگرام» از خاموش شدن سرورهای این دو پوسته ایرانی تلگرام در شب گذشته خبر داده‌اند.

تلگرام طلایی و هاتگرام دو برنامه ایرانی متعلق به شرکتی به نام «راهکار سرزمین هوشمند» است که نام مدیران آن در رسانه‌ها و مصاحبه‌ها آورده نمی‌شود و مالکیت و سرمایه و فعالیت‌های آن نیز با ابهامات بسیاری در فضای رسانه‌ای روبه‌رو است.

یکی از مدیران این دو پوسته ایرانی تلگرام در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنا داریم یک پیام‌رسان بومی مستقل از تلگرام را به‌زودی به بازار عرضه کنیم.

مدیر شرکت «راهکار سرزمین هوشمند» که نامش ذکر نشده، درباره دلیل این اقدام گفت: چون در تعداد سرور‌ها محدودیت داریم باید در ابتدا زیرساخت نرم‌افزاری تلگرام طلایی و هاتگرام از این سرور‌ها پاک شود تا بتوانیم پروژه بومی را بر روی آن راه‌اندازی کنیم.

درباره تعداد پوسته‌های ایرانی تلگرام و نیز شمار کاربران آنها آمار دقیق و واحدی در دست نیست، اما گفته می‌شود دست‌کم ۱۲۷ پوسته در این زمینه فعال‌اند که در این میان، تعداد کاربران تلگرام طلایی و هاتگرام نزدیک به ۴۰ میلیون کاربر است.

پیشتر بارها اعلام شده بود که قرار است این دو پوسته تعطیل یا از تلگرام مستقل شوند ولی مهلت فعالیت‌شان بارها تمدید شد.

در آبان‌ماه ۱۳۹۷ ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی، از مستقل شدن این دو پوسته تلگرامی خبر داده بود؛ امری که کمی بعدتر معاون وزیر ارتباطات نیز آن را تأیید کرد، اما ظاهراً این کار انجام نشد و به خاموش شدن سرورهای آن انجامید.

تلگرام طلایی و هاتگرام، به‌خصوص پس از فیلتر شدن تلگرام اصلی در ایران، موفق شده بودند شمار کاربران خود را به چند ده میلیون برسانند.

اردیبهشت‌ماه امسال، گوگل‌پلی این دو اپلیکیشن اندروید را به‌عنوان بدافزار با امکان جاسوسی شناسایی کرد و به‌طور خودکار آنها را از گوشی کاربران حذف کرد.

بر اساس آن‌ چه در خبر رسمی تلویزیون منتشر شده، یک مقام قضایی گفته است که درباره «بی‌تأثیر بودنِ بودن یا نبودن این دو پوسته، به‌خصوص در پی اقدام گوگل در حذف آنها از موبایل‌های اندروید» اطلاع‌رسانی خواهد کرد.