سازمان ملل: استفاده از مواد افیونی به‌مراتب بیشتر از برآوردهای پیشین است

سازمان ملل می‌گوید خشکسالی گسترده در افغانستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک، سبب شده تا تولید این کشور در سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کند

دفتر امور مواد مخدر و جرایم ملل متحد در گزارش تازه‌ای می‌گوید شمار مصرف‌کنندگان مواد افیونی و مشتقات تریاک ۵۶ درصد بیشتر از برآوردهای پیشین است.

در گزارش سالیانه دفتر امور مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، چهارم تیر ماه، شمار مصرف‌کنندگان تریاک و مشتقات آن دست‌کم ۵۳ میلیون نفر برآورد شده‌است.

گزارش تازه پس از نظرسنجی‌ها و برآوردهای این نهاد در کشورهای پرجمعیتی مانند هند و نیجریه منتشر شده‌است.

مواد افیونی (اپیوئید) ترکیب‌های شیمیایی طبیعی و صنعتی هستند که عملکرد آن‌ها شبیه انتقال‌دهنده‌های عصبی ضد درد، یا اندروفین‌ها، است. تریاک و مشتقات آن یا هروئین از جمله این مواد هستند.

دفتر امور مواد مخدر و جرایم ملل متحد در گزارش تازه خود افزوده است که تولید کوکائین نیز ۲۵ درصد افزایش یافته و به رقم بی‌سابقه ۱۹۷۶ تن در سال ۲۰۱۷ رسیده‌است. این نهاد دلیل افزایش تولید این مخدر را افزایش کاشت برگ کوکا در کلمبیا می‌داند.

سازمان ملل می‌گوید خشکسالی گسترده در افغانستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده تریاک، سبب شده تا تولید این کشور در سال ۲۰۱۸ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کند. در سال ۲۰۱۸ در افغانستان نزدیک به ۷۸۰۰ تن تریاک تولید شده‌است.