«شکایت ایران به شورای امنیت» درباره پهپاد آمریکایی

امیر‌علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در حال بازدید از باقیمانده‌های پهپاد آمریکایی سرنگون شده توسط ایران

معاون وزیر خارجه ایران خبر داد که جمهوری اسلامی در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل و براساس بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد، از «تجاوز» پهپاد آمریکایی به «خاک ایران» شکایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، غلامحسین دهقانی روز جمعه، ۷ تیر، گفت: «طرف آمریکایی ادعا می کند که این پهپاد وارد حریم هوایی کشورمان نشده است که البته هرگز نمی‌تواند چنین ادعایی را ثابت کند چون این پهپاد پس از انهدام در خاک ایران سقوط کرد».

نیروهای سپاه پاسداران ایران روز ۳۰ خرداد یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را در تنگه هرمز سرنگون ساختند.

ایران می‌گوید که این پهپاد وارد حریم هوایی‌اش شده و پیش از سرنگونی چند اخطار نیز دریافت کرده بود. اما آمریکا تاکید دارد که پهپاد مورد اشاره بر فراز آب‌های بین‌المللی بوده که هدف قرار گرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفته که پس از هدف قرار گرفتن این پهپاد تصمیم گرفته دستور حمله محدود به ایران را صادر کند، اما به دلیل نگرانی درباره‌ تلفات انسانی احتمالی این حمله، فعلاً از انجام آن منصرف شده است.

در همین حال جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده نیز روز دوم تیر هشدار داده بود که تهران نباید «ملاحظه‌ای» که رئیس‌جمهوری آمریکا در لغو حمله تلافی‌جویانه علیه ایران به‌خرج داده را «با ضعف اشتباه بگیرد.»