توقیف دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین در رودبار و وعده وزیر ارتباطات برای صدور پروانه قانونی

در حالی که وزیر ارتباطات ایران از گسترش پدیده استخراج «رمز-ارز» یا بیت‌کوین استقبال کرده و گفته است که برای استخراج‌کنندگان پروانه قانونی صادر خواهد شد، توقیف دستگاه‌های استخراج در شهرهای ایران ادامه دارد.

در تازه‌ترین مورد، خبرگزاری ایرنا روز جمعه به نقل از هادی بشری، دادستان رودبار، گزارش داد که فردی با همکاری مدیران یک شرکت در شهر «لوشان» اقدام به استخراج ارز دیجیتال می‌کرد که به گفته او، برق شرکت مذکور قطع و پانصد دستگاه سخت‌افزار استخراج ارز دیجیتال به ارزش چهار میلیارد تومان توقیف شد.

به گفته دادستان رودبار، برای این اشخاص به اتهام «سوء استفاده از انشعاب برق و نگهداری کالای قاچاق» پرونده قضایی تشکیل شده است.

در همین روز محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، با اشاره به قیمت پایین برق در ایران گفت: «بخش زیادی از استخراج رمز-ارز در چین صورت می‌گرفت که اکنون به سمت ایران تغییر پیدا کرده است».

وزیر ارتباطات ایران با اشاره به اینکه بخش زیادی از شبکه برق کشور در ساعات غیر پیک آزاد است و استخراج رمز-ارز «به نوعی صادرات مجازی برق محسوب می‌شود» گفت که دولت در صدد است برای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین پروانه قانونی صادر شود و «مزرعه‌های ویژه‌ای در نزدیکی نیروگاه‌ها برای این کار در نظر گرفته شود».

استخراج رمز-ارزها نیازمند فعالیت طولانی کامپیوتر و برق است و ارزانی برق در ایران این کار را مقرون به صرفه می‌کند.

با وجودی که گمرک ایران ورود تجهیزات استخراج این نوع ارز را به کشور ممنوع کرده است، به گفته وزیر ارتباطات «حجم زیادی از این دستگاه‌ها وارد کشور شده» و حتی در «مراکز دولتی» نیز از آنها استفاده می‌شود.