انتقاد از تصمیم بریتانیا به ممانعت از حضور رسانه‌های روسیه در کنفرانس رسانه

بیانیه کمیته به امضای جوئل سایمون، مدیر کل آن، رسیده است

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران از اقدام وزارت خارجه بریتانیا در جلوگیری از حضور خبرنگاران خبرگزاری دولتی روسیه «اسپوتنیک» و شبکه تلویزیونی دولتی «روسیه امروز» (راشا تودِی) در کنفرانس آزادی رسانه‌ها انتقاد کرد.

بریتانیا می‌گوید علت این تصمیم از سوی وزارت خارجه این کشور «نقش فعال این رسانه‌ها در انتشار اخبار نادرست» است.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران با انتشار بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد اعلام کرد اگرچه این نهاد از «انتشار اخبار نادرست» توسط این دو رسانه روسی «به خوبی آگاه است» و حتی برخی گزارش‌های آنها انتخابات آزاد را تضعیف کرده است، با این ‌حال جلوگیری از حضور آنها در یک کنفرانس بین‌المللی برای پوشش اخبار، خود اقدام نادرستی است.

این بیانیه می‌گوید ممانعت از فعالیت رسانه‌های روسی، یا هر رسانه‌ای، با این استدلال که این رسانه برای تثبیت قدرت خودکامه‌گان تبلیغ می‌کند، در اصل همان منطقی است که خودکامه‌ها در مواجهه با رسانه‌ها در پیش می‌گیرند.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران می‌گوید وظیفه دارد از حقوق فعالان رسانه‌ای برای دسترسی به اخبار و خصوصا حضور در کنفرانس‌های بین‌المللی دفاع کند.

در زمستان سال گذشته نهاد نظارت بر رسانه‌ها در بریتانیا، آفکام، گزارش کرده بود که «راشا تودی» در گزارش‌های خود در رابطه با مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس سابق روسی در بریتانیا با سم اعصاب، اصل بی‌طرفی را رعایت نکرده است.

بریتانیا روسیه را عامل این مسمومیت معرفی کرده، اما روسیه آن را رد کرده است.