ایران: شـشمین نشست مشترک گارد ساحلی با امارات برگزار می‌شود

تنش‌ها در آب‌های جنوبی ایران افزایش یافته است

وزارت خارجه ایران،‌ بامداد سه‌شنبه هشتم مرداد ماه، گفته «در راستای توافقات به‌عمل آمده یک هیئت هفت نفره از مقام‌های ارشد گارد ساحلی دولت امارات عربی متحده به منظور برگزاری ششمین نشست مشترک گارد ساحلی ایران و امارات، وارد تهران شده‌اند».

جمهوری اسلامی می‌گوید این نشست برای «بررسی همکاری‌های مرزی دو کشور» برگزار می شود.

به گفته وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست مشترک با امارات «همکاری‌های مرزی، تردد اتباع و ترددهای غیر مجاز و یا بدون اطلاع و تسهیل و تسریع تبادل اطلاعات دو کشور» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا واپسین نشست مشترک گاردهای ساحلی ایران و امارات در سال ۱۳۹۲ برگزار شده بود.

نشست تازه در حالی برگزار می‌شود که تنش‌ها در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، بالا گرفته‌است.

در حالی‌که این تنش‌ها عمدتا بین ایران و ایالات متحده در جریان است، اما کشورهای دیگر منطقه، به‌ویژه امارات و عربستان و نیز برخی دیگر کشورهای فرامنطقه‌ای مانند بریتانیا نیز به آن کشیده شده‌اند.

امارات متحده عربی روز ۲۲ اردیبهشت ماه از هدف قرار گرفتن چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های بندر فجیره خبر داده بود و آن را «عملیات خرابکارانه خطرناک» توصیف کرده بود. بعدا مشخص شد یکی از کشتی‌ها اماراتی، دو کشتی سعودی و یکی دیگر نروژی بودند.

ایالات متحده، تهران را مسئول این حملات می‌داند. جمهوری اسلامی حملات را «مشکوک» توصیف کرده و نقش داشتن خود در آن‌ها را رد کرده‌است.

در اواخر تیر ماه نیز خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده بود ردیابی کشتی‌ها نشان می‌دهد که «یک نفتکش اماراتی» هنگام گذشتن از تنگه هرمز از دید رادارها ناپدید شده، و احتمالا در توقیف ایران است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران ۲۷ تیرماه، از «توقیف یک شناور خارجی حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق» در جنوب جزیره لارک در خلیج فارس خبر داد. این شناور «ریاح» نام دارد.

شناور دیگری که سپاه پاسداران توقیف کرده یک نفتکش بریتانیایی‌ست که انتقاد شدید لندن را همراه آورده‌است. نفتکش‌ بریتانیایی پس از توقیف ابـرنفتکش ایران در جبل‌الطارق، تحت حاکمیت بریتانیا، توقیف شد.