یارانه نقدی ۲۰۰ هزار نفر قطع شد؛ ۶۰۰ هزار نفر در صف حذف

نزدیک به ۹ سال از زمان اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها می‌گذرد

پیرو اعلام قبلی دولت که قصد دارد یارانه نقدی ۸۰۰ هزار نفر از دهک‌های بالای درآمدی را از مهرماه قطع کند، در تازه‌ترین واریز یارانه نقدی که بامداد روز چهارشنبه، ۲۷ شهریور، انجام شد، دست‌کم یارانه نقدی ۲۰۰ هزار نفر قطع شد.

به‌ گزارش خبرگزاری مهر، یک مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأیید این خبر گفت که لیست افراد واقع در دهک‌های پردرآمد توسط این وزارتخانه به سازمان هدفمندی یارانه ها تحویل داده شده است.

نزدیک به ۹ سال پس از شروع اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، در قانون بودجه امسال، دولت مکلف به حذف یارانه سه دهک بالاتر شده است.

پیش از این، محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرده بود که برای انجام این کار در دولت «مقرر شد وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه مسئول شناسایی دهک‌های بالا شوند» و این کار از پایان شهریور انجام شود.

به‌ گفته جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس و رئیس هیئت تفحص از سازمان هدفمندی یارانه‌ها، نزدیک به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی دریافت می‌کنند که «باید نزدیک به ۲۰ میلیون نفر آنها به‌ دلیل زندگی در خارج از ایران یا تعلق به دهک‌های بالای جامعه حذف شوند».

علی ربیعی، سخنگوی دولت، نیز روز چهارشنبه، ۲۷ شهریور، با بیان این‌که «حذف یارانه ثروتمندان شروع شده»، شمار مشمولان حذف یارانه را «در حد صدک و بیش از ۷۰۰ هزار نفر» اعلام کرد و گفت درآمد این افراد «در سال بالای میلیارد» بوده است.

آقای ربیعی همچنین از شناسایی ثروتمندان خبر داد و افزود که در ماه آینده نیز روند حذف یارانه‌بگیران ادامه خواهد داشت.

شیوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، از ابتدا تا اکنون، همواره با انتقادهای بسیاری از هرسو روبه‌رو بوده است. بر اساس این قانون، از ۹ سال پیش به این سو، به هر ایرانی ماهانه ۴۵ هزار تومان پرداخت شده است.