تشکر کارگردان از رئیس قوه قضاییه بابت رفع مشکل «خانه پدری»

کیانوش عیاری

در پی اعلام خبر رفع توقیف مجدد فیلم «خانه پدری»، کیانوش عیاری، کارگردان این فیلم، روز چهارشنبه، ۲۲ آبان، ​از انجام «اصلاحات» تازه فیلمش خبر داد و از رئیس قوه قضائیه بابت «مساعدت» برای رفع مشکلات به‌وجودآمده تشکر کرد.

فیلم «خانه پدری» در سال ۸۹ ساخته شد، اما به‌ دلیل تکان‌دهنده بودن صحنه قتل و دفن پنهانی دختر خانواده به دست پدر و برادرش چند بار توقیف و رفع توقیف شد تا اوایل آبان سال جاری که اجازه اکران به‌طور محدود برای رده سنی بالای ۱۵ سال پیدا کرد، اما این بار نیز به دستور دادستانی توقیف شد.

روز گذشته، سازمان سینمایی ایران با اعلام رفع توقیف فیلم «خانه پدری» برای سومین بار، از پیگیری «شخصی» وزیر ارشاد و رایزنی او با ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، و همراهی‌ کارگردان فیلم در این باره خبر داده بود.

بیشتر در این باره: «خانه پدری» کیانوش عیاری برای سومین بار رفع توقیف شد

پس از آن، کیانوش عیاری به خبرگزاری فارس گفت: «طبق صحبت‌های صورت‌گرفته، اصلاحاتی به ما ابلاغ شده که در فیلم انجام دادیم و پس از انجام این اصلاحات، دستور رفع توقیف خانه پدری صادر شد.»

آقای عیاری توضیحی درباره میزان این اصلاحات بیان نکرد، اما گفته می‌شود چند ثانیه دیگر از سکانس قتل دختر در نسخه جدید حذف شده است.

کیانوش عیاری همچنین گفت «اقدامات اخیر آیت‌الله رئیسی بسیار مثبت و تأثیرگذار است» و افزود: «از رئیس قوه قضائیه تقاضا دارم در ادامه همین راه به اکران فیلم‌های دیگر نیز نظر داشته باشند.»

روند ساخت و نمایش فیلم در ایران، از ابتدا تا انتها، زیر نظر وزارت ارشاد و با مجوزهای صادره از شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش انجام می‌گیرد، با این حال مقامات قضایی در برخورد با مواردی از این دست به مجوزهای قانونی توجهی نشان نمی‌دهند.