افزایش بودجه سپاه، ناجا و ارتش در سال آینده

بودجه سپاه پاسداران در سال آینده بیش از ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نسبت به سال ۹۸ افزایش یافته است

خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که در لایحه بودجه ۹۹ که روز یک‌شنبه ۱۸ آذر توسط رئيس‌جمهور ایران به مجلس ارائه شد، «بودجه سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی از ۱۵ هزار میلیارد تومان مصوب سال ۱۳۹۸ به ۱۸ هزار و ۳۱۵ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است».

علاوه بر این، بودجه ارتش نیز «از ۱۰ هزار و ۲۴ میلیارد در سال ۹۸ به ۱۱ هزار و ۹۷۸ میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده است». بودجه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز از ۱۱ هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۱۷ هزار و ۴۴۴ میلیارد تومان افزایش یافته است.‎

در حوزه دفاعی و امنیتی سازمان بودجه بسیج کاهش یافته است. بر اساس این گزارش، بودجه سازمان بسیج از هزار و ۷۴۶ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ به ۹۲۳ میلیارد در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است».

برآورد بودجه این نهادها البته طبق لایحه بودجه سالانه که دولت به مجلس می‌دهد، ممکن نیست. به عنوان نمونه در سپاه، نهادهای اقتصادی قدرتمندی مانند قرارگاه خاتم‌الانبیا که بزرگ‌ترین پیمانکار کشور است و بنیاد تعاون سپاه که یکی از بزرگ‌ترین نهادهای حوزه خدمات را دارد، فعالیت دارند که هیچ گزارشی از میزان درآمد و هزینه‌کرد بودجه سالانه آنها موجود نیست.