کمیته ملی المپیک ایران فدراسیون ژیمناستیک را مسئول مشکل ویزای ورزشکاران معرفی کرد

در حالی که رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران اخیرا سفارت استرالیا در تهران را مقصر عدم صدور ویزا به ورزشکاران ایران اعلام کرده بود، کمیته ملی المپیک در بیانیه‌ای صراحتا مشکل ویزا را به فدراسیون ژیمناستیک ایران نسبت داده و می‌گوید که «اقدامات لازم برای صدور روادید با کشور میزبان و سفارت مربوطه، بسیار دیر، آن هم از کانال غیررسمی» انجام شده است.

زهرا اینچه ‌درگاهی، رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران، روز ۱۳ بهمن‌ماه مدعی شد که سفارت استرالیا در تهران در پاسخی ایمیلی به این فدراسیون به «شرایط اقتصادی ایران» و «احتمال پناهندگی ورزشکاران» اشاره کرده و «از صدور روادید خودداری می‌کند».

حال خبرگزاری رسمی ایرنا به نقل از کمیته ملی المپیک ایران در روز سه‌شنبه، ۱۵ بهمن‌ماه، می‌گوید: «از یک سال قبل بحث میزبانی رقابت‌های گزینشی المپیک در استرالیا قطعی بوده و شورای برون‌مرزی نیز آذرماه امسال موافقت خود را برای اعزام تیم ملی ژیمناستیک اعلام کرد ولی متاسفانه از سوی فدراسیون (ژیمناستیک ایران)، اقدامات لازم برای صدور روادید با کشور میزبان و سفارت مربوطه، بسیار دیر، آن هم از کانال غیر رسمی صورت گرفت.»

به گفته کمیته ملی المپیک، «این که بگوییم استرالیا از همکاری برای صدور روادید خودداری می‌کند، غیرمنطقی است، چرا که در حال حاضر یکی از مدیران ورزشی با توجه به اقدام به موقع کمیته در این زمینه بدون مشکل در استرالیا بوده و در حال گذراندن دوره آموزشی بین‌المللی خود است، لذا اگر قرار بر عدم همکاری بود پس استرالیا برای وی هم نباید روادید صادر می‌کرد».

قرار بود سعیدرضا کیخا، عبدالله جامعی و مهدی احمد کهنی برای شرکت در جام جهانی ملبورن که یکی از مسابقات کسب سهمیه المپیک است ۲۳ بهمن‌‌ماه عازم کشور استرالیا شوند، اما تا این لحظه این کشور برای آنان روادید صادر نکرده است.

در ماه‌های اخیر شماری از ورزشکاران ایرانی به کشورهای دیگر پناهنده شده یا اعلام کرده‌اند با پرچم کشوری دیگر در مسابقات بین‌المللی حاضر خواهند شد.

کیمیا علیزاده، تکواندوکار و تنها مدال‌آور ورزش زنان ایران در المپیک، علیرضا فیروزجا، استاد بزرگ شطرنج، سعید ملایی، قهرمان جودوی جهان، نوید زنگنه، عضو تیم ملی امید کشتی آزاد و مهدی خدابخشی و فرزاد ذوالقدری، اعضای سابق تیم ملی تکواندو، از جمله این ورزشکاران هستند.