افزایش قیمت نفت برای دومین روز متوالی

بعد از اعلام خرید ۳۰ میلیون بشکه نفت توسط وزارت انرژی آمریکا از شرکت‌های داخلی برای افزایش حجم ذخایر استراتژیک کشور در روز پنج‌شنبه، قیمت‌های جهانی نفت برای دومین روز متوالی افزایش یافت.

قیمت نفت شاخص آمریکا که تا دو روز پیش به ۲۰ دلار سقوط کرده بود، روز گذشته ۲۵ درصد افزایش یافت و روز جاری دوباره نزدیک ۵ درصد اوج گرفت و در لحظه تنظیم این گزارش، بعد از ظهر جمعه، به ۲۶ دلار و ۳۹ سنت رسید.

قیمت نفت برنت نیز که تا دو روز پیش به زیر ۲۳ دلار سقوط کرده بود، جمعه به حدود ۳۰ دلار افزایش یافته است.

نفت برنت ابتدای سال جاری حدود ۷۰ دلار معامله می‌شد، اما شیوع کرونا در جهان، همچنین شکست اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای توافق کاهش دوباره تولید نفت، قیمت‌ها را به شدت کاهش داد.

شرکت مشاوره انرژی وودمکنزی روز پنج‌شنبه با انتشار تحلیلی اعلام کرد شرکت‌های نفتی به دنبال سقوط قیمت نفت، میزان سرمایه‌گذاری خود برای سال جاری را یک سوم کاهش داده‌اند و برای جلوگیری از زیان‌دهی مجبور هستند سرمایه‌گذاری‌ها را باز هم کاهش دهند.

بسیاری از شرکت‌های نفتی، خصوصا آنها که در صنعت نفت شیل یا میادین عمیق دریایی فعال هستند، با قیمت‌های کنونی نفت، زیان‌ده هستند.

همچنین بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، همه اعضای اوپک و کشورهای متکی به نفت مانند خود روسیه با قیمت‌های کنونی نفت با حجم عظیمی از کسری بودجه مواجه می‌شوند.