هشدار اتحادیه اروپا در مورد سوء‌استفاده از وضعيت اضطراری برای تضعیف دمکراسی

بیانیه رئیس کمیسیون اروپایی یک روز پس از آن منتشر شد که پارلمان مجارستان اختیارات زیادی به نخست‌وزیر این کشور داد.

کمیسیون اروپا، بازوی اجرایی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه ۱۲ فروردین در هشداری صریح که خطابش به وضوح ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، بود گفت که اقدامات اضطراری کشورهای عضو برای مقابله با شیوع ویروس کرونا نباید ناقض دمکراسی باشند.

اورسولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپایی، در بیانیه‌ای گفت: «این بسیار مهم است که اقدامات فوق‌العاده به بهای تضعیف معیارها و ارزش‌های بنیادین ما تمام نشود. دمکراسی نمی‌تواند بدون رسانه‌های مستقل و آزاد کار کند».

بیانیه رئیس کمیسیون اروپایی یک روز پس از آن منتشر شد که پارلمان مجارستان با تصویب قوانین جدیدی در چارچوب وضعیت اضطراری مقابله با شیوع ویروس کرونا، اختیارات زیادی به نخست‌وزیر این کشور داد.

خانم فن در لاین در بیانیه خود نامی از مجارستان نبرد ولی بیانیه او انتقاد شدید از دادن اختیارات فوق‌العاده به ویکتور اوربان تلقی شده است.

رئیس کمیسیون اروپایی در بخشی از بیانیه خود گفته است: «هر گونه قانون و اقدام فوق‌العاده‌ای باید متناسب با ضرورت‌ها باشد و به هیچ عنوان نباید به طور نامحدود اجرا شود».

در صربستان نیز که خواهان پیوستن به اتحادیه اروپاست الکساندر ووسیچ، رئیس‌جمهوری این کشور روز ۲۵ اسفند با اعلام وضعیت اضطراری نامحدود بسیاری از اختیارات پارلمان را محدود کرد.

مخالفان رئیس‌جمهوری صربستان می‌گویند که او با نقض قانون اساسی کنترل تمامی امور حکومت را به دست گرفته است.