ابراز نگرانی از نحوه دفع زباله‌های خانگی آلوده به ویروس کرونا

مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان تهران از نحوه دفع زباله‌های منازلی که بیمار مبتلا به کرونا دارند ابراز نگرانی کرد.

آن‌ طور که سعید محمودی روز جمعه، ۲۲ فروردین به خبرگزاری ایلنا گفته، به‌ دلیل عبور زباله‌های عفونی از فیلتر دستگاه‌های تصفیه در بیمارستان‌ها‍، نگرانی در مورد این نوع پسماندها وجود ندارد، اما زباله‌های خانگی از این نوع فیلترها عبور نمی‌کنند.

به گفته آقای محمودی، زباله‌های کرونایی «کاملا ویژه و خطرناک» است و «حتما باید با عنوان زباله‌‌های عفونی دفع شوند».

از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران، موضوع دفن ویژه پسماندهای بیمارستانی آن نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

علاوه بر این در حال حاضر شمار قابل توجهی از بیماران مبتلا به کرونا نیز در منازل قرنطینه هستند و زباله‌های آلوده به این ویروس تولید می‌کنند.

پیش از این حسن پسندیده، مدیرکل دفتر پسماند سازمان حفاظت محیط زیست، گفته بود که از لحاظ قانونی، «مدیریت پسماند پزشکی و بیمارستانی بر عهده تولید‌کننده آن است و وزارت بهداشت بر اساس ضوابط پزشکی مسئول است تا پس از بی‌خطرسازی این پسماندها را تحویل شهرداری‌ها دهد.»

این در حالی است که وب‌سایت آنا نوشته است که فارغ از فراهم کردن سایت جدید برای دفن زباله‌های بیمارستانی مشکوک به ویروس کرونا، در حال حاضر ماسک‌ها و دستکش‌های مصرفی از سوی مردم نیز «معضلی» برای شهرداری‌های ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به «دوره نهفتگی کرونا، سرعت انتقال، محیط‌های عمومی فراوان» که هر روز مردم برای رسیدن به محل کار یا مدرسه و دانشگاه طی می‌کنند، هر یک از این ماسک‌ها و دستکش‌‌ها می‌تواند به‌ طور بالقوه حاوی ویروس کرونا باشد، اما مردم پس از مصرف آن را به‌ عنوان یک «پسماند عادی» دفع می‌کنند.

با توجه به امکان تماس با زباله‌های خانگی از سوی افراد مختلف توصیه می‌شود که زباله‌های آلوده به ویروس کرونا را در چند کیسه پلاستیکی گره زده، نگهداری کرده و از سایر زباله‌ها جدا کنیم.