اخلاق‌شناسان: کرونا را بهانه نابودی معیارهای علمی و انسانی نکنید

دیوارنگاری در برلین

شماری از استادان اخلاق، فلسفه و علوم انسانی هشدار داده‌اند که حل بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا نباید به بهانه‌ای برای کاستن و نقض معیارها و استانداردهای علمی تبدیل شود.

طی چند روز گذشته شماری از استادان دانشگاه و اخلاق‌شناسان در گوشه و کنار جهان خواستار توجه به معیارهای انسانی و علمی شده‌‌اند و از پژوهشگران و مقام‌های دولتی و اجرایی خواسته‌اند از پذیرفتن کج‌روی‌های علمی خودداری کنند.

از جمله در روز جمعه گروهی از آن‌ها در نشریه ساینس نوشته‌اند که برخی از پژوهش‌های انجام‌شده بر کووید-۱۹ معیارهای بنیادین علمی و کنترل کیفیت را، به‌خاطر سرعت و فوریت، نادیده گرفته‌است؛ استانداردها و معیارهایی که برای دستیابی به واکسن‌ها و داروهای سالم و موثر، از اهمیت حیاتی برخوردار هستند.

این افراد که در میان آن‌ها استادان دانشگاه‌های معتبر حضور دارند، می‌گویند «گرچه بحران‌ها نمایانگر چالش‌های لجستیکی و عملی هستند، اما آرمان اخلاقی یک پژوهش تغییرناپذیر است: از عدم قطعیت بکاهد و به سیاستمداران، خدمات درمانی و امدادگران یاری برساند رسیدگی بهتری از افراد و سلامت عمومی بکنند».

آن‌ها هشدار داده‌اند که خیلی از پژوهش‌های اولیه در جریان بحران فعلی طراحی ضعیف و بدی داشتند و حتی به‌خوبی دلیلی برای انجامشان ارائه نشده بود یا دلایل نادرستی در مورد آن‌ها ارائه شده بود.

نویسندگان مقاله در ساینس تاکید کرده‌اند «این ایده که بحران‌ها باعث می‌شوند تا در مورد کارآمدی و داوری داروها و واکسن‌ها استثناء‌ قائل شویم، اشتباه است».

هشدار استادان و پژوهشگران در حالی‌ست که علاوه بر چالش‌های پیش‌روی علم در جریان بحران ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹، کشورهای جهان با موجی از شبه‌علم، خرافات و یا روش‌های سنتی بی‌پایه و اساس نیز روبه‌رو شده‌اند.