نواک: تولید نفت روسیه در سال جاری ۱۵ درصد کاهش می‌یابد

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه می‌گوید تولید نفت این کشور در سال جاری تا ۱۵ درصد کاهش خواهد یافت و به رقم ۹.۶ میلیون تا ۱۰ میلیون بشکه در روز افت می‌کند.

بر اساس توافق اخیر اوپک و کشورهای هم‌پیمان، روسیه متعهد شده است که در ماه مه و ژوئن، تولید خود را ۲۳ درصد (۲.۵ میلیون بشکه در روز) کاهش دهد و برای نیمه دوم سال جاری نیز تولیدش را ۱۸ درصد (حدود ۲ میلیون بشکه) کاهش دهد.

به گزارش اینترفکس روسیه، آقای نواک روز چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت گفت، همه شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در حوزه انرژی روسیه، تولید خود را کاهش خواهند داد.

شرکت‌های بزرگ اکسان موبیل و شل بیش از سه دهه است که در حوزه نفت روسیه فعال هستند.

قرار است اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه، همراه با برخی تولیدکننده‌های دیگر مانند آمریکا، برزیل، کانادا و نروژ تولیدشان را از ماه آینده به شدت کاهش دهند و ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان نیز خرید نفت را افزایش داده و در ذخایر استراتژیک خود انبار کنند تا روزانه نزدیک ۲۰ میلیون بشکه عرضه نفت به بازارهای جهانی کاهش یابد.

اما گزارش‌ها حاکی است که تقاضای نفت هم اکنون ۳۰ میلیون بشکه کاهش یافته و هنوز هم نفت مازاد چشمگیری راهی بازارها خواهد شد؛ موضوعی که قیمت‌های جهانی نفت را به شدت کاهش داده است.

نفت برنت روز چهارشنبه (برای تحویل در ماه ژوئن) ۲۱ دلار و ۵۶ سنت و نفت آمریکا ۱۴ دلار و ۴۳ سنت معامله شد.