افت ۹۷ درصدی فروش خودرو در بریتانیا

ورودی کارخانه لندرور

فروش خودروهای جدید در بریتانیا در ماه آوریل گذشته نسبت به مدت مشابه پارسال ۹۷ درصد کاهش یافت که کمترین میزان فروش خودرو طی ۷۴ سال گذشته است.

سقوط فروش خودرو به خاطر شیوع کرونا در بریتانیا در حالی است که گزارش‌ها حاکی از افت هفت درصدی تولید ناخالص داخلی کشور در سه ماهه ابتدایی سال جاری است.

بریتانیا با نزدیک به ۲۹ هزار قربانی، یکی از بدترین وضعیت‌ها را در جهان دارد و این کشور از نیمه مارس در قرنطینه است.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، که خود نیز مبتلا به کرونا شده بود در نظر دارد محدودیت‌های اجتماعی برای مبارزه با این ویروس را تا حدودی کاهش دهد تا اقتصاد کشور دوباره جان بگیرد.

فروش خودرو در بریتانیا در چهار ماه ابتدایی سال ۴۳ درصد و تولید خودرو ۱۴ درصد افت داشته است.

گزارش سایت رسمی انجمن تولیدکننده‌ها و فروشندگان خودرو بریتانیا پیش‌بینی کرده که طی سال جاری به خاطر شیوع کرونا حدود ۱۰ میلیارد دلار به شرکت‌های خودروسازی این کشور زیان وارد شود.

فروش خودرو در بریتانیا طی ماه آوریل به ۴۳۲۱ دستگاه رسید. آوریل پارسال این رقم بیش از ۱۶۱ هزار دستگاه بود.

در فوریه ۱۹۴۶، چند ماه بعد از اتمام جنگ جهانی دوم، فروش خودرو در این کشور چهار هزار و ۴۴ دستگاه بود و از آن زمان تاکنون بازار خودرو بریتانیا تا این حد دچار رکود نبوده است.

این گزارش می‌گوید قبلا در ماه ژانویه انتظار می‌رفت فروش خودرو در بریتانیا در سال ۲۰۲۰ حدود دو میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه باشد، اما اکنون پیش‌بینی می‌شود این رقم یک میلیون و ۶۸۰ دستگاه باشد که کمترین میزان طی ۳۰ سال گذشته است.