نشست غیررسمی شورای امنیت؛ آمریکا پرتاب موشک ماهواره‌بر سپاه را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ دانست

در جلسه کمیته‌ای که در شورای امنیت سازمان ملل بر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ نظارت دارد، آمریکا پرتاب اخیر موشک از سوی ایران را «ناقض این قطعنامه» خواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نشست غیررسمی این کمیته روز چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت به درخواست آمریکا برگزار شد.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در این نشست موضوع پرتاب ماهواره سپاه پاسداران مطرح شد و نمایندگی آمریکا آن را ناقض قطعنامه دانست.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تیرماه ۹۴ و حدود یک هفته پس از امضای برجام تصویب شد. بر اساس این قطعنامه، از ایران خواسته می‌شود که اقدام به شلیک موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای نکند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جلسه غیررسمی کارشناسان شورای امنیت اندکی بعد از گفت‌وگوهای مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا که به اسرائیل سفر کرده، با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر آن کشور، صورت گرفت.

آقای پومپئو همچنین مکالمه‌ای تلفنی با وزیر خارجه استونی، رئیس دوره‌ای شورای امنیت، داشت که به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، محور آن «تلاش‌های هماهنگ» در این شورا در راستای «اجتناب از جنگ و بهبود صلح جهانی» بود.

به گفته نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، در جلسه روز چهارشنبه کارشناسان شورای امنیت همچنین موضوع «موارد عدول ایران از تحریم‌های تسلیحاتی» به ویژه در مورد یمن و همچنین رساندن سلاح به گروه‌های نیابتی‌اش در نقاط دیگر از جمله سوریه و عراق مطرح شد.

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ایران از ماه اکتبر (کمتر از شش ماه دیگر) اجازه خرید و فروش سلاح خواهد داشت و آمریکا کارزاری را برای تمدید این تحریم آغاز کرده است.