برچیده نشدن بازارهای دستفروشی و کپری اهواز به خاطر «ملاحظات امنیتی»

با وجود خطر شیوع بیشتر کرونا، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز می‌گوید عدم برچیدن برخی بازارهای کپری و دستفروشی «ملاحظات اجتماعی و سیاسی و امنیتی دارد».

علیرضا عالیپور یکشنبه ۲۸ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با انتقادها نسبت به عدم برچیدن بازارهای کپری و دستفروشی گفت در اهواز حدود ۳۲ بازار در وضعیت‌های سد معبر، دست‌فروشی و کپری وجود دارد و در جلسه مشترک شورای تأمین و ستاد مقابله با کروناویروس خوزستان در روز شنبه فرماندار اهواز و برخی مسئولین امنیتی «پاسخ‌های خوبی» به مسئولان بهداشتی دادند و گفتند که برچیدن این بازارها نیاز به پیوست‌ها، مطالعات و اظهارنظرهای امنیتی، اجتماعی و اقتصادی دارد.

پیشتر محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان گفته بود تا ۶ اردیبهشت، پیش از بازگشایی اصناف همه چیز خوب پیش رفت اما بعد از بازگشایی اصناف و ادارات، موارد بیماری در استان بالا رفت و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

عالیپور در واکنش به اظهارات علوی گفت: «این اظهار نظرها را به حساب عدم آشنایی این مسئول با موضوع مدیریت شهرستان اهواز و کم بودن سوابق ایشان در این عرصه می‌گذاریم زیرا اینها موضوعات جدیدی نیستند».

آقای عالیپور توضیح نداد که ملاحظات امنیتی در رابطه برچیدن بازارهای دستفروشی چیست، اما ظاهراً اشاره وی به احتمال اعتراضات مردمی در استان خوزستان است.

در این میان هدایت‌الله خادمی نماینده ایذه در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با ایلنا، شیوع کرونا در خوزستان را مربوط به «تصمیمات نادرست دولت، عدم جدیت در اعمال محدودیتها و پنهانکاری مبتلایان به کرونا» عنوان کرده و دربارهٔ اینکه گفته شده «برداشتن محدودیت‌های رفت‌وآمدی و قرنطینه برای این است که از مشکلات معیشتی جلوگیری شود»، گفت: «اصلاً چنین چیزی قابل قبول نیست.»

وی گفت: «یک‌سری کارگر هستند و روزانه باید بروند کار کنند و با درآمد روزانه‌شان نان و زن بچه‌شان را دربیاورند اما کشوری که ۸ درصد منابع دنیا را دارد نمی‌تواند یک ماه حقوق این کارگران را پرداخت کند تا بیماری کنترل شود؟»

مقامات ایران در رابطه با شیوع کرونا خوزستان را در وضعیت قرمز قرار داده‌اند. بر اساس گزارش‌ها، شیوع کرونا در این استان به شتاب افزایش می‌یابد.

علی احسان‌پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اهواز شمار مبتلایان این استان را تا روز شنبه، ۶ هزار و ۶۳۶ نفر عنوان کرده و گفته‌است در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵ نفر از مردم خوزستان به‌دلیل ابتلاء به بیماری کرونا فوت کرده‌اند و تعداد کل فوتی‌های استان مجموعاً به ۳۵۱ نفر رسیده‌است.

البته گزارش‌های زیادی از «کم‌گویی و پنهانکاری آمار واقعی فوتی‌های کرونا» توسط مقامات ایران منتشر شده است.