سقوط تولید فولاد ایران برای چهارمین ماه متوالی

نمایی از یک کارخانه تولید فولاد در شهر یزد

مجمع جهانی فولاد گزارش داده که تولید فولاد خام ایران از ابتدای سال جاری میلادی به‌صورت متوالی کاهش چشمگیر را تجربه کرده است.

بر اساس آمارهای این نهاد بین‌المللی‌، تولید فولاد ایران در ماه ژانویه ۲۰۲۰ حدود دو میلیون و ۸۵۰ هزار تن بود اما هر ماه از تولید فولاد کشور به‌صورت چشمگیری کاسته شده و در ماه آوریل به یک میلیون و ۷۹۰ هزار تن سقوط کرده است.

بدین ترتیب حجم تولید فولاد خام ایران در ماه آوریل نسبت به ژانویه بیش از ۳۷ درصد کاهش یافته است.

سقوط تولید فولاد ایران از دو ماه قبل از شیوع کرونا در کشور آغاز شد و احتمالا تحریم‌های آمریکا بر بخش فلزات ایران عامل این کاهش بوده است.

درآمد صادرات آهن و فولاد ایران پارسال ۳.۵ میلیارد دلار بود و سهمی بیش از هشت درصد در صادرات غیرنفتی کشور داشت.

دی‌ماه سال گذشته، تقریبا همزمان با آغاز سقوط تولید فولاد ایران، ایالات متحده در واکنش به حمله تلافی‌جویانه ایران به پایگاه‌های نظامی خود در عراق، تحریم‌های جدیدی را علیه صنایع فولاد و آهن ایران وضع کرد.

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، اردیبهشت پارسال با صدور یک فرمان اجرایی بخش فولاد و صنایع معدنی ایران شامل آهن، فولاد، آلومینیوم و مس را تحریم کرده بود.

به گزارش سازمان توسعه و تجارت ایران، میزان صادرات آهن و آلیاژهای آن (چدن و فولاد) طی سال ۹۷ به حدود ۳.۹ میلیارد دلار و صادرات مس و محصولات مسی به حدود ۷۰۰ میلیون دلار بالغ شد. ایران همچنین بیش از ۸۴۰ میلیون دلار صادرات سنگ آهن داشت.