ایران بعد از یک‌ سال دوباره واردکننده برق از ترکمنستان شد

ایران برای جلوگیری از خاموشی، سالانه باید پنج درصد به تولید برق خود بیفزاید.

مجید محمدنژاد، رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان، روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد اعلام کرد که واردات ۲۵۰ مگاوات برق از ترکمنستان از امروز آغاز می‌شود.

وات واحد اندازه‌گیری نیرو است و تجارت برق معمولا بر اساس «وات ساعت» که واحد اندازه‌گیری انرژی است، انجام می‌شود.

آقای محمدنژاد نگفت ایران قرار است چه میزان وات ساعت برق از ترکمنستان وارد کند، اما آمارهای رسمی وزارت نیرو نشان می‌دهد ایران در سال ۹۷ بیش از ۱.۲ تراوات ساعت برق از ترکمنستان خریده و این کشور سهمی ۵۰ درصدی در کل واردات برق ایران داشته است.

ایران از ابتدای پارسال تاکنون خرید برق از ترکمنستان را متوقف کرده بود، اما گزارش‌ها حاکی است پیک مصرف برق در تابستان امسال بالا رفته و سایت رسمی وزارت نیرو نیز ۲۵ خرداد هشدار داد پیک مصرف برق از مرز ۵۵ هزار مگاوات عبور کرده و اگر مصرف برق با همین روند ادامه یابد «ناچار به اعمال خاموشی خواهیم شد».

ایران برای جلوگیری از خاموشی، سالانه باید پنج درصد به تولید برق خود بیفزاید، اما پروژه‌های توسعه صنعت برق ایران طی سال‌های گذشته به شدت با تاخیر روبرو بوده است.

آقای محمدنژاد همچنین گفته است با توجه به شیوع کرونا از چهار ماه گذشته مرز مشترک ایران و ترکمنستان از سه معبر سرخس، لطف‌آباد و اینچه‌برون بسته شده است.

«راه ارتباطی ما به اوراسیا و آسیای میانه هم از همین طریق است و همچنین ترانزیت و مبادله کالا از همین مسیر است. انسداد مرزها منجر به این شده که تجارت دو کشور محدود و یا کلا متوقف شود. حجم تجارت با ترکمنستان در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به پنج درصد رسیده است».

او گفت تاریخ بازگشایی مرزها چند بار اعلام و ملغی شده است.