اوپک در ماه ژوئن بار دیگر بیش از یک میلیون بشکه نفت از تولید خود کاست

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، تولید خود را در ماه ژوئن نسبت به ماه مه دوباره روزانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه کاهش داد.

خبرگزاری رویترز با استناد به آمارهای شرکت ردیابی نفتکش‌ها، پترو لجستیک، گزارش داد: به غیر از ایران، لیبی و ونزوئلا که از توافق کاهش تولید نفت مستثنی هستند، ۱۰ عضو دیگر اوپک بار دیگر تولید خود را کاهش داده‌اند اما هنوز هم باید روزانه یک میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه از تولید نفت بکاهند تا به سطح توافق برسند.

بر اساس توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه، این کشورها باید در ماه مه، ژوئن و ژوئیه ۲۳ درصد از تولید خود، معادل ۹.۷ میلیون بشکه، را کاهش دهند که سهم ۱۰ عضو اوپک از این کاهش کمی بیش از شش میلیون بشکه است.

عراق و نیجریه بسیار کمتر از تعهد خود کاهش تولید داشته‌اند، اما عربستان، امارات و آنگولا بیشتر از آنچه تعهد داده بودند، تولیدشان را کم کرده‌اند. عراق قول داده که تولید بیش از سهمیه خود را در ماه‌های پیش رو جبران کند.

قیمت‌ نفت برنت در پی کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان، همچنین دیگر تولیدکنندگان مانند آمریکا، کانادا، برزیل و نروژ، از ۲۰ دلار در ماه آوریل به ۴۱ دلار و ۳۵ سنت در روز دوشنبه ۹ تیرماه رسید.