اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، متهم به فساد، در مجلس یازدهم رد شد

غلامرضا تاجگردون (چپ)

اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، راه‌یافته از گچساران و باشت به مجلس یازدهم، روز چهارشنبه ۱۸ تیرماه پس از بررسی در یک جلسه غیرعلنی با رای اکثریت نمایندگان رد شد.

گروهی از نمایندگان اصولگرای مجلس در دوره یازدهم آقای تاجگردون را به «فساد اقتصادی» متهم کرده‌ و پیگیر رد اعتبارنامه او در مجلس بودند.

غلامرضا تاجگردون این اتهامات رد کرده و گفته بود: «فرض کنید که شیشه کثیفم، اما شما هم دستمال تمیز نیستید».

خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه در گزارش خود از صحن علنی مجلس نوشت که او پیش از اعلام نتیجه رای اعتبارنامه‌اش، جلسه علنی مجلس را ترک کرد.

در نهایت، ۱۰۲ نماینده به اعتبارنامه آقای تاجگردون رای مثبت داده، ۱۹ نفر رای ممتنع، و ۱۲۸ نماینده هم رای منفی دادند.

اعتبارنامه مجموعه مدارکِ سابقه کار، سابقه درسی و دانشگاهی، و نحوه انتخاب و اطلاعات درباره نماینده است.

اگر نماینده‌ای فاقد صلاحیت باشد یا به هر دلیلی صلاحیت خود را از دست دهد، با رای دیگر نمایندگان اعتبارنامه او رد خواهد شد.

غلامرضا تاجگردون روز چهارشنبه در حالی با رد اعتبارنامه روبه‌رو شد که پیشتر شعبه‌ای که در مجلس برای بررسی اعتبارنامه‌ها تشکیل شده بود به اعتبارنامه او رای مثبت داده بود.

با این حال در زمان قرائت نتیجه علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای تهران، با اخطار قانون اساسی خواستار ارجاع این اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق شد.

پس از رای‌گیری در جلسه علنی مجلس بررسی اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق سپرده شد، اما این کمیسیون نیز به اعتبارنامه او رای مثبت داد.

علی‌اصغر خانی، رئیس کمیسیون تحقیق مجلس، هم از تایید اعتبارنامه آقای تاجگردون دفاع کرده بود.

او گفته بود: «با دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و شورای نگهبان جلساتی گذاشته شد و مورد به مورد آن چه معترضین مطرح کرده بودند بررسی شد».

بیشتر در این باره: جدال اعتبارنامه‌ها

در مقابل، پس از رد اعتبارنامه تاجگردون، مهدی طغیانی، نماینده اصفهان، در صفحه توئیترش نوشت: «بنابر نامه وزارت اطلاعات به عنوان مهم‌ترین سند موجود، با اعتبارنامه آقای تاجگردون مخالفت کردم. ‏دعوای شخصی با کسی نداریم، اما حرمت و اعتبار جایگاه نمایندگی مجلس را باید حفظ کرد.»

آقای طغیانی در مورد این نامه توضیحی نداده است.

غلامرضا تاجگردون خود در پی خروج از صحن مجلس در صفحه اینستاگرامی‌اش نوشت: «مجلس رأی اعتماد به اعتبارنامه نداد؛ تمام آن چه که حجت بود ادا شد. مردم خونسردی خودشان را حفظ کنند.»

روح‌الله نجابت، یک نماینده دیگر، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «این است مجلس انقلابی...» و رای به رد اعتبارنامه تاجگردون را «گام نخست مجلس یازدهم در مبارزه با فساد» خواند.

زهره الهیان هم در توئیتر نوشت: «آقای تاجگردون رد اعتبارنامه شما در جهت صیانت از خود شما و حفظ شان و جایگاه مجلس بود. امیدواریم رویه خود را اصلاح کنید. همه نمایندگان و مسئولین باید مراقب رفتار و اعمال خود باشند.»