ترامپ از احتمال افزایش فشارها بر شمار بیشتری از شرکت‌های چینی سخن گفت

نشان گروه علی‌بابا، شرکت بزرگ تجارت الکترونیک چینی.

رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داده این احتمال وجود دارد که شمار بیشتری از شرکت‌های بزرگ چینی را هدف ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها قرار دهد؛ به‌مانند آن‌چه بر تیک‌تاک اعمال شده است.

بنا بر آن‌چه دونالد ترامپ گفته، این ممنوعیت‌ها ممکن است دامن شرکت‌های عظیمی مانند «علی‌بابا» را هم بگیرد.

آقای ترامپ در نشست خبری روز شنبه در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های خاصی را مد نظر دارد، مثلا شرکت «علی‌بابا»، پاسخ داده: «خوب! ما چیزهای دیگری را زیر نظر داریم، بله».

گروه علی‌بابا یک ابـَرشرکت چینی‌ست که به تجارت الکترونیک در فضای آن‌لاین، از طریق داد و ستد بین مصرف‌کننده‌ها و یا فروش مستقیم مشغول است.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در هفته‌های اخیر بار دیگر بر فشارها بر شرکت‌های چینی افزوده است؛ از جمله اپلیکیشن انتشار فیلم‌های کوتاه، تیک‌تاک، که محبوبیت زیادی، به‌ویژ‌ه در میان نوجوانان و جوانان دارد، با ممنوعیت‌های تازه روبه‌رو شده‌است.

ایالات متحده به بایت‌دنس، صاحب پلت‌فورم مجازی تیک‌تاک ۹۰ روز فرصت داده تا تمامی داده‌های مربوط به کاربران آمریکایی را پاک‌سازی کند.

دولت آمریکا می‌گوید این اطلاعات، به‌دلیل روابط شرکت‌های بزرگ چینی و سازوکار سیاسی حاکم بر جمهوری خلق، «به دست حزب کمونیست چین می‌افتد».

شرکت «بایت دنس» در پکن مستقر است. مقام‌های دولتی چین این اتهام‌های آمریکا را رد کرده‌اند.

البته اتهام‌ها فقط شامل پلت‌فرم‌های آنلاین نمی‌شود و واشینگتن به‌تاکید در مورد استفاده از فناوری‌های چینی، از جمله نسل پنجم اینترنت یا تلفن‌های هوشمند هواوی و فناوری‌های این شرکت به متحدان خود هشدار داده است.