واردات واکسن آنفلوآنزا به ایران در انتظار تخصیص ارز

رئیس سازمان غذا و دارو ایران می‌گوید: در حال حاضر به میزانی واکسن را وارد کرده‌ایم و در کشور موجود است، اما برای واردات مابقی واکسن‌ها به تخصیص ارز نیاز داریم.

در حالی که تقریبا دو هفته به فصل پاییز، موسم واکیسناسیون علیه ویروس آنفلوآنزا باقی مانده است، رئیس سازمان غذا و دارو ایران می‌گوید واردات این واکسن در انتظار تخصیص ارز است.

بسیاری از کشورها برای واکسیناسیون گسترده شهروندان خود در فصل پاییز آماده می‌شوند، چرا که علائم ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا در بسیاری از موارد شبیه هم است و در نظر دارند با واکسیناسیون گسترده مردم علیه ویروس آنفلوآنزا بتوانند شیوع کرونا را تحت کنترل داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو روز یکشنبه ۱۶ شهریور گفت: در حال حاضر به میزانی واکسن را وارد کرده‌ایم و در کشور موجود است، اما برای واردات مابقی واکسن‌ها به تخصیص ارز نیاز داریم.

او گفت: سال گذشته ۲۵۰ هزار عدد واکسن را برای گروه‌هایی که تزریق این واکسن برایشان ضروری است، مانند افراد مسن، بیماران پیوندی، قلبی-تنفسی، زنان باردار و... پیش‌بینی کردیم که امسال به ۲.۵ میلیون عدد رسیده است.

آقای شانه‌ساز در ادامه گفته است برای سایر افراد هم نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشتیم: رقم یک میلیون و ۷۰۰ هزار واکسن در سال قبل به بیش از ۱۰ میلیون نفر واکسن در سال جاری رسیده است.

او اظهار داشت: اگر ارز داده شود، واکسن به موقع در کشور وارد و توزیع خواهد شد.

این مقام رسمی گفته است بانک مرکزی قول داده این ارز تامین شود: «زمان مصرف واکسن آنفلوآنزا عمدتا مهر و آبان است که در این بازه زمانی آن را وارد می‌کنیم. ۲.۵ میلیون واحد برای مراکز بهداشتی و درمانی و مابقی هم در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع می‌شود».