وزارت خارجه آمریکا از رژیم ایران خواست امیرحسین مرادی را آزاد کند

محمد مرادی و پسرش، امیرحسین مرادی

در پی خودکشی پدر امیرحسین مرادی زیر فشار روانیِ حکم اعدام پسرش امیرحسین مرادی، وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه، هشتم مهرماه، از رژیم حاکم بر ایران خواست این معترض سیاسی را آزاد کند.

وزارت خارجه آمریکا با انتشار توئیتی به زبان فارسی با بیان این‌که «رژیم به اندازه کافی خون ریخته است»، نوشت: «رژیم حتی اگر افراد را اعدام نکند، همچنان باعث از دست رفتن خانواده‌ها می‌شود».

امیرحسین مرادی یکی از معترضان بازداشت‌شده در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ بود که در دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده است، اما روز دوشنبه اعلام شد که پدرش، محمد مرادی، در خانه‌اش خودکشی کرده است.

دلیل خودکشی پدر آقای مرادی، «فشارهای زیاد روانی» و «بلاتکلیفی» و «نگرانی از اجرای حکم اعدام» فرزندش گزارش شده است.

وزارت خارجه آمریکا در پیام توئیتری خود با بیان این‌که خانواده امیرحسین مرادی «به اندازه کافی از سوی رژیم رنج کشیده‌اند»، اضافه کرده است که تنها راه مناسب این است که حکومت ایران بلافاصله امیرحسین مرادی را آزاد کند.

به گفته کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، امیرحسین مرادی و دو معترض دیگر که به اعدام محکوم شده‌اند، برای اخذ اعتراف شکنجه شده‌اند.

بیش از دو ماه پیش، در پی اعتراض‌های گسترده داخلی و خارجی به حکم اعدام این سه نفر، دیوان عالی کشور با بررسی مجدد پرونده آن‌ها موافقت کرد، ولی در این فاصله هنوز گزارشی درباره روند بررسی و تصمیم دیوان عالی کشور منتشر نشده است.