جنجال بر سر سفر «خانوادگی» سفیر بریتانیا به یزد؛ واکنش وزارت خارجه

عکسی که خبرگزاری فارس از تجمع معترضان منتشر کرده است

در پی انتشار خبر سفر «خانوادگی و غیررسمی» سفیران بریتانیا و دانمارک در تهران به شهر یزد در آخرین روز هفته گذشته، خبرگزاری فارس از برگزاری تجمعی از «اقشار مختلف مردم انقلابی یزد» در اعتراض به این سفر خبر داد.

خبرگزاری فارس، دهم مهرماه، با انتشار این خبر نوشت معترضان که در مقابل فرودگاه این شهر تجمع کرده بودند، با اشاره به حضور سفیر راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا، در اعتراضات آبان ۹۸، خواستار لغو سفر او به استان یزد شدند.

روزنامه همشهری نیز روز گذشته، ۱۱ مهر، از بیانیه «جمعی از تشکل‌های دانشجویی یزد» خبر داد که در آن آمده بود «پشت پرده این سفر به‌ظاهر سیاحتی، چه کسانی و با چه برنامه‌هایی هستند که بدون اطلاع مسئولین استان چنین سفری را برنامه‌ریزی کرده‌اند؟»

این در حالی است که حمیدرضا سالک، رئیس نمایندگی وزارت خارجه در یزد، در واکنش به این اعتراض‌ها اعلام کرد سفر سفیران انگلیس و دانمارک به این استان «همراه همسران خود کاملاً گردشگری است و بدون دعوت مقامات رسمی صورت می‌گیرد».

این مقام وزارت خارجه همچنین افزود: «سفر سفیران انگلیس و دانمارک به یزد از چند روز پیش درخواست شده بود و ما این مسئله را به اطلاع مسئولان استان رسانده بودیم.»

رابرت مک‌‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران، شامگاه ۲۲ دی ۹۸ پس از شرکت در محل تجمع معترضان به شلیک موشک سپاه به هواپیمای اوکراینی، بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شده بود.

پس از آن وزارت خارجه ایران در بیانیه‌ای حضور او در این تجمع را «غیرقانونی و غیرحرفه‌ای» و «مشکوک» خواند و سخنگوی قوه قضاییه، رئیس شورای نگهبان و دادستان کل ایران نیز خواستار اخراج او از ایران به‌عنوان «عنصر نامطلوب» شدند.

در پی این واکنش‌ها، رابرت مک‌ایر ۲۵ دی از ایران خارج شد و ۱۷ بهمن به محل کار خود در تهران برگشت.