وزیر ارتباطات: اینستاگرام در ایران فیلتر نمی‌شود

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، می‌گوید پیام‌رسان اینستاگرام در ایران فیلتر نخواهد شد.

آقای آذری جهرمی صبح روز پنج‌شنبه، ۱۷ مهر، از دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرام خود خواسته بود سوالات خود را طرح کنند تا او به آن‌ها پاسخ دهد.

وی در پاسخ به یکی از پرسش‌ها درباره امکان مسدودسازی شبکه پرطرفدار اینستاگرام در ایران پس ارائه طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» از سوی جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این پاسخ را مطرح کرده است.

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی بیم آن دارند که این طرح مقدمه‌ای برای فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام شود.

۱۲ مهرماه نیز رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به بازار «پنج هزار میلیارد تومانی» اینستاگرام در سال گفت: «فیلترینگ اینستاگرام باعث اثرات مخرب مستقیم و غیرمستقیم بر فضای اقتصادی حوزه کسب‌وکارهای اینترنتی و کل اقتصاد خواهد بود.»

به گفته افشین کلاهی، «ما حدود ۲۴ میلیون کاربر اینستاگرام داریم که بر اساس برآوردها، ۳۷ درصد از آن‌ها حداقل یک بار روی اینستا خرید و فروش انجام داده‌اند.»

پیش از این پیام‌رسان تلگرام که در ایران بسیار محبوب و پرطرفدار بود و بخش عمده‌ای از کسب‌و‌کارهای اینترنتی کشور از طریق آن انجام می‌شد، با دستور قضایی مسدود شد.